Anunț pentru cei care au ieșit la pensie. De ce acte aveți nevoie pentru depunerea dosarului?

Anunț pentru cei care au ieșit la pensie. De ce acte aveți nevoie pentru depunerea dosarului?

Aceasta este o informație extrem de importantă, pe care trebuie să o știe toți proaspeții pensionari. Odată ce îndeplinesc condițiile prevăzute de lege, vor trebui să depună aceste acte.

Teoretic, cererea de pensionare se soluționează în termen de 45 de zile de la depunerea ei. Cu toate acestea, din cauza numărului mare de dosare și a numărului mic de personal, procedura poate dura mai mult. Pe lângă acest fapt, odată emisă cererea, proaspătul pensionar mai are de așteptat până primește banii.

Când veți primi prima pensie după depunerea cererii de pensionare?
Nu există un termen clar pentru când veți încasa prima pensie după ce ați depus cererea de pensionare. Acest lucru depinde de tipul de pensie, dar și de data la care a fost depusă cererea de pensionare.

Articolul 106 din Legea 263/2010 actualizată, prevede, la alin. 1, că „admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii“. Acest lucru nu înseamnă însă că vei primi banii pe loc.

Acesta ar fi momentul în care ar trebui să înceapă plata efectivă, dar până la primirea banilor trece, de obicei, o lună de zile. Cu toate acestea, nu veți pierde bani, deoarece pensia se acordă retroactiv începând cu data la care a fost depusă cererea de pensionare.

În sistemul public de pensii din România, plata pensiilor se face lunar, în moneda națională. Pensia se plăteşte personal titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul urmaş sau, după caz, mandatarului desemnat prin procură specială.

Pensionarul poate alege să primească banii:
prin mandat poştal: la domiciliul beneficiarului drepturilor de pensie;
în cont curent sau cont de card: la una din băncile cu care Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) a încheiat convenţii pentru plata drepturilor de pensie.

Cum se acordă pensia?
Conform art. 103, alin. 1, din Legea 263/2010, „pensia se acordă la cererea persoanei îndreptățite, a tutorelui sau a curatorului acesteia, a persoanei căreia i s-a încredințat sau i s-a dat în plasament copilul minor, după caz, depusă personal ori prin mandatar desemnat prin procură specială“.

Cererea de pensionare, alături de actele care dovedesc că îndepliniți condițiile prevăzute de lege, se depun la Casa de Pensii în raza căreia se află domiciliul solicitantului.

Pentru obținerea pensiei pentru limită de vârstă, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele două condiții cumulativ:
împlinirea vârstei-standard de pensionare;
realizarea stagiului minim de cotizare.
Teoretic, drepturile de pensie pentru limită de vârstă se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizie a Casei teritoriale de pensii.

De ce acte aveți nevoie pentru depunerea dosarului?
Pentru înscrierea la pensie pentru limită de vârstă, aveți nevoie de:
cerere pentru înscrierea la pensie;
carnetul de muncă (original şi copie);
carnetul de muncă pentru membrii CAP (original şi copie);
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original şi copie);
adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original);
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);
livretul militar (original şi copie);
diploma de absolvire a învaţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
dovada echivalării de către statul roman a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de invăţământ universitar din străinătate;
adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);
adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale şi/sau alte condiţii (original);
procura specială pentru mandatar (original şi copie), dacă este cazul;
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă este cazul;
dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parţială, pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);
Adeverinta-tip pentru înscrierea la pensie conform art. 65 alin.(5) din Legea 263/2010;
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.

Stirea anterioara

Moşii de iarnă. Pe ce dată cade Sâmbăta Morţilor şi ce se dă de pomană

Stirea Urmatoare

Accident la Dângeni. Un bărbat a avut nevoie de îngrijiri medicale, după ce s-a răsturnat cu mașina

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.