Ce trebuie să știe firmele, pentru a fi pregătite de inspecția fiscală

Ce trebuie să știe firmele, pentru a fi pregătite de inspecția fiscală

Odată cu intrarea in vigoare a OUG 188/2022, prin care se modifică și se completează Codul de procedură fiscală, ordonanță care a fost adoptată în contextul mai larg al reformei administrației fiscale, modalitatea de desfășurare a controalelor fiscale se modifică în multe aspecte materiale. 

Scopul principal al acestor modificări ar fi acela al eficientizării activității de control prin implementarea mai multor mecanisme care sunt, pentru prima dată, specific reglementate în legislația noastră. Una dintre modificările care contribuie la această schimbare de paradigmă în activitatea de control fiscal se referă la locul desfășurării inspecției fiscale.

Dintotdeauna, inspecțiile fiscale s-au desfășurat, de regulă, la sediul contribuabilului, acesta fiind obligat să pună la dispoziție un spațiu adecvat în acest sens. Așadar, tradițional, cel puțin până la debutul pandemiei de coronavirus, echipa de inspecție fiscală era prezentă, de multe ori zilnic, pentru întreaga zi, la sediul contribuabilului, analizând și verificând documente contabile/financiare, declarații fiscale, contracte și solicitând explicații verbale sau scrise.

Deși, uneori, prezența inspectorilor adăuga ore și sarcini suplimentare pe agenda zilnică, oricum încărcată, a departamentului financiar-contabil, respectiv pe cea a reprezentanților legali ai societăților, această modalitate de lucru asigura un anumit grad de confort și transparență în ceea ce privește curgerea inspecției fiscale, aspectele pe care se concentrează echipa de control, contribuabilii aflându-se în situația de a putea comunica frecvent și îndeaproape cu echipa de control. 

Odată cu OUG 188/2022, observăm o schimbare radicală de paradigmă, pentru că, începând de acum încolo, inspecția se va desfășura, ca regulă generală, la sediul organului de inspecție fiscală și doar prin excepție la sediul contribuabilului. Ca orice altă reformă substanțială, am observat că și această modificare atrage îngrijorare din partea contribuabililor. Cel mai adesea, aceste îngrijorări au fost exprimate din perspectiva modalității de comunicare cu echipa de control (voi fi nevoit să petrec timp în a copia și organiza un volum mare de documente pentru a fi livrate la sediul organului fiscal) și mai ales în privința transparenței privind derularea inspecției fiscale (cât de la curent voi fi cu mersul inspecției fiscale dacă nu voi mai avea ocazia să comunic frecvent, față în față, cu inspectorii). 

Din punctul nostru de vedere, astfel de îngrijorări ar putea fi înlăturate sau cel puțin atenuate dacă avem în vedere întregul pachet de modificări legislative care privesc modalitatea de desfășurare a inspecțiilor fiscale. Așadar, modificarea regulii privind locul desfășurării inspecției fiscale face parte dintr-un pachet coerent de modificări legislative de eficientizare a inspecției fiscale.

Spre exemplu, alături de reglementarea privind locul de desfășurare a inspecției fiscale, modificările legislative vizează și procedura de solicitare de informații. Așadar, Codul de procedură fiscală menționează clar acum că, dacă sunt necesare informații pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal le va putea solicita de la contribuabil doar pe acelea pe care nu le deținea anterior. Având în vedere multitudinea de surse de informații disponibile organului fiscal (cum ar fi: declarații fiscale, SAF-T, e-Factura, e-Transport), scopul acestei prevederi ar fi acela de a solicita contribuabilului, inclusiv în cadrul inspecțiilor fiscale, doar acele informații pe care nu le deține, eficientizând astfel procesul de colectare a informațiilor. 

Iar în ceea ce privește instrumentarea cazului și accesul contribuabililor la informațiile deținute de echipa de inspecție fiscală relevante pentru concluziile inspecției, OUG 188/2022 definește noțiunea de dosar administrativ al acțiunii de control fiscal, care cuprinde totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal, precum și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă. Potrivit noilor reglementări, organul fiscal va fi obligat să pună la dispoziția contribuabilului, la cererea sa, dosarul administativ al acțiunii de control fiscal, acesta având astfel acces la totalitatea informațiilor colectate de echipa de inspecție fiscală pe parcursul inspecției. 

De asemenea, în urma OUG 188/2022, Codul de procedură fiscală prevede posibilitatea emiterii unei decizii de impunere provizorii. Așadar, pe perioada desfășurării inspecției fiscale, organul de inspecție fiscală poate emite decizii de impunere provizorii pentru obligațiile fiscale principale suplimentare aferente unei perioade și unui tip de obligație verificată. De asemenea, în anumite condiții, la rândul lor, contribuabilii pot solicita emiterea de decizii de impunere provizorii, pe parcursul inspecției. Considerăm că această opțiune poate fi un instrument util de management și predictibilitate a inspecției fiscale, care trebuie atent analizat și cântărit. 

Așadar, din punctul nostru de vedere, mutarea locului de desfășurare a inspecției fiscale, de la sediul contribuabilului la sediul ANAF, nu ar trebui, în sine, să pericliteze în vreun fel exercitarea, de către contribuabili, a acelorași drepturi pe parcursul inspecției fiscale. Dintr-o perspectivă organizatorică, această modificare ar putea fi văzută ca o eficientizare a modalității de control, chiar și din perspectiva contribuabilului. De asemenea, practica ultimilor ani, când restricțiile sanitare ne-au obligat la interacțiuni fizice cât mai rare și la adoptarea, cu preponderență, a comunicării de la distanță, ne-a arătat că această modalitate de colaborare nu a avut un impact semnificativ asupra rezultatelor acțiunilor de control. 

Totuși, în această optică de comunicare de la distanță, recomandăm păstrarea frecventă a legăturii cu echipa de control fiscal, pe parcursul inspecției fiscale, demonstrarea unei atitudini proactive din partea contribuabilulor în ceea ce privește solicitările venite din partea inspectorilor și, mai ales, însușirea și utilizarea tuturor instrumentelor procedurale disponibile contribuabililor, în vederea unui bun management al inspecției.

Stirea anterioara

Fumatul interzis minorilor în spații publice, proiect adoptat de Senat

Stirea Urmatoare

PSD-iștii și-au depus candidaturile la Consiliul Județean. Vezi lista completă

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.