Carrefour ar vrea să plece din România. Unii actori de pe piață devin prea puternici
Carrefour ar vrea să plece din România. Unii actori de pe piață devin prea puternici
Carrefour, lanțul francez de supermarketuri, și-a anunțat intenția de a-și vinde magazinele din România, iar banca BNP Paribas a fost însărcinată să găsească un potențial cumpărător. Decizia intervine pe o piață locală de retail puternic concentrată, ceea ce atrage atenția Consiliului Concurenței, autoritatea care monitorizează acumularea de putere în sectorul alimentar.
Carrefour ar vrea să-și vândă supermarketurile din România
Carrefour, rețeaua franceză de supermarketuri, intenționează să-și cesioneze unitățile din România și a încredințat băncii BNP Paribas sarcina de a identifica un potențial cumpărător. Pe piața românească de retail, nivelul de concentrare este semnificativ, aspect care a ridicat îngrijorări și în rândul Consiliului Concurenței.
„Deja noi suntem destul de îngrijorați de concentrarea în retail. Când vorbim de relația cu consumatorul, noi ne uităm la nivel național. Acolo sunt piețe locale, câte sunt într-un oraș, într-un cartier, cât sunt oamenii dispuși să meargă pe jos sau cu mașina ca să-și facă cumpărăturile.
Unde suntem îngrijorați, la nivel național, ne uităm la forța de negociere cu furnizorii și aici nu am vrea să vedem o concentrare foarte puternică a pieței, care ar face și mai dificilă relația cu furnizorii locali. Cred că aici am avea probleme, dacă s-ar concentra mari jucători existenți prezenți în România.
Nu cred că ar fi ușor pentru noi să aprobăm o tranzacție în care cei din vârf de acum se cumpără unul pe altul. Dacă ar veni unul nou, ok, n-am probleme de concurență, că atunci îmi pleacă unul, dar îmi vine altul, deci situația concurențială nu se schimbă”, a spus Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, într-un interviu pentru Termene Business Hub.
Carrefour a intrat pe piața din România în 2001
Carrefour a intrat în România în 2001 și de atunci piața s-a concentrat tot mai mult. În prezent, rețeaua sa include 458 de magazine: 55 hipermarketuri, 188 supermarketuri, 187 magazine de proximitate și 28 de unități soft discount. În 2024, compania a realizat afaceri de 3,1 miliarde de euro.
Bogdan Chirițoiu a declarat că nu există informații oficiale despre vânzarea Carrefour și că știe doar ce a apărut în presă. El a precizat că, din punct de vedere concurențial, nu ar fi o problemă dacă retailerul ar fi cumpărat de un jucător local mic sau mediu.
„Noi ne uităm la cote de piață, în esență. Presupunem că firmele sunt suficient de inteligente cât să aibă grijă de ele însele și ne preocupă doar nu cumva să facă rău consumatorilor, să nu fie prea mari, să poată să crească prețurile. Dacă o firmă se aruncă și înghite mai mult decât poate mesteca, cred că e expresia englezească, la asta nu ne uităm. Bănuim, repet, că sunt capabili să-și gestioneze afacerea.
Dacă o firmă, un retailer alimentar – cei români, că sunt mici – are curaj să ia Carrefour, din punctul de vedere concurențial nu cred că vom vedea o problemă, deoarece cotele de piață vor fi mici, deci nu o să vedem o mare problemă.
Un retailer de talie medie local a cumpărat magazine Profi, când noi am obligat Mega Image să revândă 80 dintre magazinele pe care le-a cumpărat de la Profi și au fost luate de un lanț local. Să iei 80 de magazine e una, să iei tot Carrefour, în modul cum analizăm noi – noi nu ne uităm la soliditatea businessului, ci ne uităm doar la forța în piață, să nu fie excesivă – nu văd ce obiecții am putea avea din acest punct de vedere”, a arătat reprezentantul Consiliului Concurenței.
Unii actori de pe piață devin prea puternici
Bogdan Chirițoiu a atras atenția că autoritatea de concurență urmărește cu atenție acumularea de putere pe piața alimentară, sesizând tot mai multe dificultăți în evaluarea fuziunilor din acest domeniu.
„Începe să ne îngrijoreze că unii devin prea puternici în piață. De aici problemele noastre pe comerț. În trecut nu vedeam atâtea probleme la fuziuni pe zona de comerț alimentar. Acum începem să vedem probleme. Dacă sunt locații disponibile, poate nu mă deranjează atât de mult că am multe magazine de un tip, dacă concurenții pot și ei să vină. Similar cu farmaciile. Dacă tu ai însă toate locațiile într-o zonă și altul nu are cum să mai intre, atunci ar trebui să fie o problemă”, a mai spus președintele Consiliului Concurenței.
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.