Cu cât se va scumpi sănătatea dacă proiectele lui Nicolăescu vor fi aprobate

Cu cât se va scumpi sănătatea dacă proiectele lui Nicolăescu vor fi aprobate

Chiar dacă dispare sau este micșorată contribuția la sănătate, costurile pentru pacient vor fi mărite prin introducerea asigurărilor voluntare de tip complementar şi a celor de tip suplimentar, pentru care se vor lupta asigurătorii privaţi. Cât ne-ar putea costa planul ministrului de a plăti la privat pentru ce nu am mai primi de la stat?

Planul sună aşa, şi nu e mult diferit de cel de anul trecut: dacă vei avea nevoie de mai mult decât îți oferă statul pe banii tăi, plătești mai mult. Deși se chinuie de jumătate de secol, după spusele ministrului sănătății, autoritățile vor definitiva anul acesta pachetul de bază de servicii medicale, care înseamnă de fapt o raționalizare a sănătății. Astfel, pentru asigurarea de stat, românii ar putea avea dreptul doar la unele servicii medicale gratuite, iar de „dărnicia“ statului în acest sens depinde în mod direct cât de profitabile vor deveni afacerile asigurătorilor privați.

Surse din rândul medicilor care au participat la consultările din minister pe marginea reformei ne-au spus că în noul proiect nu există mari diferenţe în materie de asigurări faţă de anteriorul proiect de lege a sănătăţii şi că reorganizarea caselor judeţene este clar un punct crucial în „împuternicirea“ privaţilor. După spusele ministrului sănătății, Eugen Nicolăescu, pachetul de bază va fi „mai mic decât se aşteaptă mulţi“. Totodată, de multe ori s-a discutat micșorarea sau eliminarea contribuției actuale la asigurările de sănătate (CASS), de 10,7%, și înlocuirea acesteia cu o taxă de solidaritate cuprinsă între 3% și 5% din venit, care va acoperi serviciile medicale din pachetul social sau de bază, de genul urgențelor, prevenției și consultațiilor.

Pentru restul, cetățeanul ar trebui să încheie asigurări voluntare complementare obligatorii, a căror deductibilitate va fi stabilită de stat sau asigurări suplimentare,“full-option“, care vor acoperi mai ales serviciile private şi al căror preţ ajunge la 40 de lei pe zi. „Conținutul pachetului de bază este esențial în efectuarea oricărui tip de previziuni pe termen lung. Întotdeauna, costul unei asigurări de sănătate depinde de tipul de beneficii oferite prin contract. Spre exemplu, în momentul de față, o asigurare suplimentară pornește de la 1 leu/zi şi poate ajunge la 40 lei pe zi“, a estimat Theodor Alexandrescu, reprezentantul companiilor Metropolitan Life în România. Punând cap la cap cele anunțate de ministrul sănătății pe acest subiect și informațiile primite de la asigurătorii privați, suntem în măsură să conturăm un cost posibil al sănătății odată cu reforma caselor de sănătate. Cu alte cuvinte, ne punem problema cu cât va fi mai scump la privat ceea ce acum primim de la stat pentru cele 10,7 procente din venituri, excluzând plățile informale.

Ce primești de un leu, ce primești de 40?

În mod normal, ar fi o ușurare dacă cele 10,7% oprite pentru sănătate acum din salariul a nouă milioane de români s-ar transforma în 3%-5%, însă cu cât statul asigură mai puțin, cu atât costul pentru serviciile suplimentare va fi mai mare. În acest moment, prețul unei asigurări private de sănătate variază în funcție de vârsta cumpărătorului, de istoricul medical și, bineînțeles, de serviciile medicale incluse: de cele ieftine beneficiază în general tinerii, care nu prezintă un risc mare de îmbolnăvire, iar pachetele se alcătuiesc personalizat.

Costul celei mai ieftine asigurări voluntare complementare ar putea ajunge la 3 lei pe zi, adică în jur de 90 de lei pe lună. Dacă luăm însă valoarea minimă de un leu pe zi, ajungem la o asigurare de 30 de lei pe lună, iar în cazul valorii maxime de 40 de lei pe zi, la suma impresionantă de 1.200 de lei pe lună. Numai că ceea ce primești pe un leu sau chiar pe trei vei primi și de la stat, în contul celor 3%-5% reținuți din venit, poate chiar mai puțin, spune Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor (ANPP), care a făcut propriile sale calcule. „Este o utopie să te gândeşti că privaţii vor avea puterea de a asigura pacienţii oncologici, de exemplu, şi mai ales cu câţiva lei pe lună. Necesarul de finanţare la nivelul României pentru sănătatea cetăţenilor se apropie de 12 miliarde de euro, ceea ce raportat la 20 de milioane de cetăţeni face ca necesarul per capita să fie de 600 de euro. Dacă statul nu reuşeşte să colecteze mai mult de 880 de lei per capita, cum să o facă asigurătorii privaţi?“, explică el. Pachetul social va cuprinde în mod obligatoriu un număr nelimitat de consultații, în timp ce o asigurare de între 1 și 5 lei pe zi presupune, de regulă, circa cinci consultații pe an, un control anual preventiv, transportul de urgență și diferite proceduri medicale, de la analize la intervenții chirurgicale, în număr limitat. Cei care nu sunt mulţumiţi de ce le oferă această asigurare vor avea la dispoziţie, cum au şi acum, un fel de ­„CASCO“ medical, pentru care prețul poate ajunge la 40 de lei pe zi. În contul acestor bani, beneficiile ar fi complete: consultații, intervenții chirurgicale, analize complexe ca RMN etc.

Dacă tot pendulăm între totul sau nimic, să vedem și calea de mijloc: pentru o asigurare de 10 lei pe zi, respectiv 300 de lei pe lună, o persoană tânără, fără probleme grave de sănătate, primește un control medical anual preventiv, circa zece consultații anuale, investigații medicale nelimitate, însă numai una la domiciliu și circa trei transporturi cu ambulanța. Pentru a pune față în față cele două tipuri de contribuții, ne raportăm la venitul mediu brut din 2012, care a fost de 2.117 lei, din care cele 10,7% plătite în prezent pentru CASS înseamnă 226,5 lei pe lună. Dacă suntem vizionari și înlocuim cele 10,7% cu taxa de solidaritate lunară (3%-5%) și asigurarea obligatorie (30-1.200 lei lunar), ajungem la un interval de 93,51 și 1.305 de lei pe lună (în procente, ajungem la un interval de 4,49%-61,7% din salariul luat ca exemplu).

Observăm că pe măsură ce oferă mai multe servicii, asigurările private ajung să muşte tot mai mult din salariu, astfel că numai cei cu venituri foarte mari şi le vor putea permite. Sigur, în varianta în care asigurarea costă între 1 și 10 lei, aceasta este mai mică decât ce plătește acum asiguratul la stat, însă diferența între beneficii este enormă, pentru că până acum avea dreptul, cel puțin teoretic, de a beneficia de toată plaja de intervenții în baza celor 10,7%. Vedem astfel că am putea ajunge să plătim cu bani mai mulți ceea ce primeam de la stat în baza vechii contribuții. Și cum majoritatea românilor au acum doar asigurarea de stat, minimală, în baza celor 10,7%, iată cum se deschide o piață cu un potential imens pentru companiile de asigurări.

Va fi catastrofal dacă se vor introduce asigurările private de sănătate, pe ideea cine nu plăteşte nu se tratează, iar protestele noastre vor fi pe măsură. Vasile Barbu, preşedinte, ANPP

Împuternicirea unor case judeţene va face ca, în viitor, rolul CNAS să se diminueze până la dispariţie, acestea urmând a deveni complet autonome. Sorin Paveliu, expert politici sănătate

7,5 milioane de români contribuie cu 10,7% din salariu la FNUASS şi îi duc în spate pe cei 4,5 mil. de cetăţeni scutiţi de la plată.

70% dintre români nu și-ar face o asigurare de sănătate privată, din lipsa banilor, arată un sondaj realizat în 2012 de IMAS şi MedLife.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Pentru al doilea an consecutiv luptătorii U20 de la Liceul Sportiv Botoșani sunt lideri incontestabili la nivel național

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.