Care sunt avantajele şi riscurile unui parlament unicameral

Care sunt avantajele şi riscurile unui parlament unicameral

Puterile egale pe care le au Senatul şi Camera Deputaţilor reprezintă principalul defect al modului cum este organizat parlamentul românesc. Deşi sistemul este utilizat şi de cele mai importante puteri ale lumii, aceste state au optat pentru atribuţii diferite ale camerelor legislative.

De exemplu, o cameră are putere de veto absolut asupra deciziilor celeilalte, fără nici un recurs, cum se întâmplă în SUA, Italia, Belgia ori Franţa. Pe de altă parte, în Parlamentul Germaniei, camera inferioară poate opri doar iniţiativele adoptate de camera superioară cu privire la legislaţia landurilor, potrivit unei analize a cercetătorului Bogdan Dima, pentru revista Sfera Politicii. Mai mult, în multe state europene membrii camerelor legislative sunt aleşi după sisteme diferite de vot.

Marele defect al unicamerismul este că aduce după sine un risc crescut ca o forţă politică să deţină autoritar puterea – de aceea sistemul e şi cel mai răspândit în ţări din Africa sau America de Sud. “Dintre primele 15 state care au cel mai mare PIB, doar China şi Coreea de Sud au un parlament unicameral”, arată Bogdan Dima. Există însă şi excepţii de la regulă. Danemarca a renunţat la bicameralism în 1953, tocmai pentru că, la fel ca în România, a doua cameră nu făcea decât să dubleze activitatea legislativă a primeia, fără o influenţă politică reală, scrie Cynthia Carmen Curt, într-un studiu pentru Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj. Suedia a renunţat la sistem din acelaşi motiv, în 1969 “când evidenţa ineficienţei a două ansambluri identice, atât sub aspectul compoziţiei politice, cât şi a prerogativelor legislative a condus la exprimarea preferinţei monocamerale”.

Pentru a compensa eventualele excese ale unui parlament unicameral, ţările norcdice au fost folosite alte instrumente: referendumul legislativ, în care poporul este consultat cu privire la deciziile importante, un avocat al poporului mai puternic. De asemenea, s-a modificat sistemul de vot, care a devenit unul pe liste, cu împărţire proporţională în funcţie de rezultatul votului, astfel încât să se evite situaţii precum cele din România, de la algerile din 2012, când o coaliţie a obţinut o majoritate confortabilă.

Pe de altă parte, un criteriu important când se optează pentru un parlament unicameral sau bicameral ţine şi de omogenitatea etnică a populaţiei. Într-un parlament unicameral există riscul ca, din cauza numărului redus de aleşi, unele etnii să nu mai fie reprezentante eficient.

PARLAMENTUL UNICAMERAL

Argumente pro

- asigură rapiditatea şi cursivitate în adoptarea iniţiativelor legislative, astfel încât un asemnea sistem poate fi util într-o societate care trece printr-o schimbare care impune adoptarea reformelor într-un timp cât mai scurt.

- cheltuieli bugetare reduse, pentru că numărul parlamentarilor este mai mic.

Argumente contra

- rapiditatea în adoptarea legilor poate însemna însă că multe dintre iniţiative nu sunt suficient de bine fundamentate şi se pot strecura greşeli;

- poate fi mai uşor controlat şi dominat de o forţă politică, dacă aceasta obţine în urma alegerilor o majoritate confortabilă; o a doua cameră ar putea asigura echilibrul în acest caz şi se pot evita abuzurile;

- numărul redus de parlamentari poate însemna că o parte din populaţie nu va mai fi reprezentantă semnificativ în legislativ .

PARLAMENTUL BICAMERAL

Argumente pro

- permite o dezbatere mai amplă a proiectelor legislative, ceea ce poate împiedica apariţia de erori, dar şi o reprezentare mai bună a voinţei poporului;

- e mult mai greu de subordonat unei singure forţe politice, în primul rând prin numărul mai mare de parlamentari, iar în al doilea rând printr-o reprezentare mai diversă a categoriilor sociale şi profesionale dintr-o ţară;

Argumente contra

- dezbaterea unor acte normative de două ori duce, de multe ori, la întârzierea aplicării acestora şi la stagnări inutile, mai ales când cele două camere nu au atribuţii clar diferenţiate;

- numărul mai mare de parlamentari duce la o creştere a cheltuielilor bugetare, după cum este şi cazul României care are acum 588 de aleşi, ceea ce poate depăşi puterea economică a unor ţări mici şi mijlocii.

- pot apărea tensiuni între cele două camere, care pot duce la blocaje în procesul legislativ sau în relaţia cu guvernul ori preşedinţia.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Autocar cu români implicat într-un accident cu un TIR, pe autostrada A4 Torino-Milano! Traficul a fost blocat

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.