ITM Botoșani informează cu privirile la activitățile cu caracter ocazional desfășurate de zilieri

ITM Botoșani informează cu privirile la activitățile cu caracter ocazional desfășurate de zilieri

Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani reamintesc persoanelor interesate, faptul că o soluție de adaptare la variația volumului de muncă și o alternativă practică pentru munca sezonieră, pentru a combate munca nedeclarată și pentru a proteja drepturile fundamentale ale lucrătorilor, este utilizarea zilierilor.

Pentru utilizarea cu succes a acestei soluții, cu scopul de a asigura forța de muncă cu caracter temporar necesară într-o anumită perioadă, organizația interesată trebuie să analizeze în detaliu toate aspectele pe care le implică, dar și prevederile legale aplicabile. Deși angajarea zilierilor presupune respectarea unor proceduri clare, aceste colaborări nu necesită încheierea unui contract individual de muncă scris, ci doar înregistrarea electronică a activităților lor.

Printre cele mai cunoscute domenii de activitate în care se folosește munca zilierilor, care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional, se numără industria ospitalieră (restaurante, baruri, hoteluri și alte unități de cazare sau activități de alimentație pentru evenimente), agricultura, silvicultura, însă lista prevăzută de Legea nr. 52/2011 cuprinde și alte domenii precum activitățile de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor, publicitatea, activitățile de interpretare artistică, etc.

Beneficiarul sau un împuternicit al acestuia are următoarele obligaţii:

a) să înfiinţeze Registrul de evidenţă a zilierilor. Registrele de evidenţă a zilierilor se păstrează la sediul beneficiarului şi/sau la punctele de lucru, după caz.
Pentru înfiinţarea Registrului, Beneficiarul obţine numele de utilizator şi parola de la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul. 
În scopul obţinerii numelui de utilizator şi a parolei, Beneficiarul depune la sediul ITM competent sau, după caz, transmite prin e-mail, următoarele documente:

1. cerere scrisă pentru eliberarea numelui de utilizator şi a parolei;
2. împuternicire semnată de Beneficiar, în cazul în care persoana care solicită obţinerea numelui de utilizator şi a parolei este alta decât reprezentantul legal al Beneficiarului;
3. copie de pe actul de identitate al reprezentantului legal al Beneficiarului sau, după caz, al persoanei împuternicite de către acesta;
4. copie de pe certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/certificatul de înregistrare fiscală;
5. copie de pe actul de înfiinţare sau actul constitutiv/statutul Beneficiarului, din care
să rezulte codurile CAEN aferente domeniilor de activitate economică prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 52/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Registrul se completează de către Beneficiar sau de către una sau mai multe persoane împuternicite cu ajutorul aplicaţiei informatice pentru dispozitive mobile „Inspecţia Muncii”. Aplicaţia informatică este distribuită în mod gratuit şi este disponibilă, în funcţie de sistemul de operare al dispozitivului mobil, prin accesarea aplicaţiilor PlayStore sau AppStore. 

b) să transmită Registrul electronic de evidenţă a zilierilor inspectoratului teritorial de muncă, zilnic, înainte de începerea activităţii de către fiecare persoană care urmează să se afle într- un raport de muncă cu beneficiarul; 
c) să prezinte Registrul electronic de evidenţă a zilierilor organelor de control abilitate;
d) să asigure informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmează să o presteze, precum şi cu privire la drepturile şi obligaţiile sale;
e) să plătească zilierului remuneraţia cuvenită, prin orice mijloc de plată admis de lege, la sfârşitul fiecărei zile; plata remuneraţiei se poate realiza cel mai târziu la sfârşitul săptămânii sau al perioadei de desfăşurare a activităţii, numai cu acordul exprimat în scris de către zilier şi beneficiar .
Chiar dacă părţile convin un număr mai mic de ore de activitate, plata zilierului se va face pentru echivalentul a cel puţin 8 ore de muncă. Cuantumul remuneraţiei brute orare stabilite de părţi nu poate fi mai mic decât valoarea/oră a salariului de bază minim brut pe ţară garantat.  Dovada plăţii remuneraţiei se face prin semnătura zilierului în Registru.
Remuneraţia primită de zilier pentru activitatea prestată este supusă impozitului pe venit și contribuţiei de asigurări sociale datorată bugetului asigurărilor sociale de stat. Calculul, plata şi declararea contribuțiilor pentru veniturile realizate din activitatea prestată de zilier sunt în sarcina beneficiarului. 
f) să păstreze Registrul electronic de evidenţă a zilierilor, prin arhivarea extraselor de Registru completate şi transmise anterior. Extrasele prevăzute sunt furnizate de sistemul informatic aferent Registrului electronic de evidenţă a zilierilor, prin e-mail, după fiecare transmitere de Registru efectuată.

Durata activităţii ocazionale care poate fi exercitată este de minimum o zi, corespunzător cu 8 ore de muncă. Durata zilnică de executare a activităţii unui zilier nu poate depăşi 12 ore. Zilierul minor care are capacitatea de muncă va putea lucra 6 ore pe zi, dar nu mai mult de 30 de ore pe săptămână. Zilierul minor nu va efectua activitate în timpul nopţii. 
Niciun zilier nu poate presta activităţi pentru acelaşi beneficiar pe o perioadă mai lungă de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic, cu excepţii. O persoană nu poate presta activităţi în regim zilier mai mult de 120 de zile în decursul unui an calendaristic, indiferent de numărul de beneficiari sau împuterniciți ai acestora, cu excepţii, pentru care perioada poate fi de 180 de zile în decursul unui an calendaristic.
Beneficiarul sau un împuternicit al acestuia nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice în mod continuu în activităţile de tip zilier. Dacă activitatea depusă de zilier necesită o perioadă mai mare decât cea prevăzută, acesta poate fi utilizat pe bază de contract de muncă pe perioadă determinată.

Stirea anterioara

Polițiștii au acționat conform planului de acțiune „Safe waters”

Stirea Urmatoare

Permis de conducere „la ofertă”: 350 de euro și dosar penal la PTF Rădăuți Prut

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.