Plata TVA la încasare a devenit opțională

Plata TVA la încasare a devenit opțională

O măsură ce ar fi trebuit să impulsioneze mediul de afaceri a ajuns să fie contestată de toată lumea din diverse motive - este opțională pentru IMM-uri, „silește” firmele mari să nu mai plătească facturile de la 60 de zile în sus, betonează birocrația contabilă, potrivit NewsIn.

Plata taxei pe valoare adăugată ( TVA) la încasare este opțională pentru o mare parte din IMM-uri! Potrivit legii care va intra în vigoare din 2013, chiar dacă aceste firme sunt înregistrate acum ca plătitoare de TVA,  ele au posibilitatea să opteze și să iasă din grupul societăților economice supuse prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 15/2012. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2013, toate firmele care au o cifră de afaceri anuală sub 2.250.000 de lei (500.000 de euro) sunt obligate să achite TVA la încasare.

În cazul IMM-urilor există o modalitate prin care societățile mici pot alege dacă optează sau nu pentru această variantă. „Însă, înainte de a apărea actul normativ referitor la plata TVA la încasare, Codul Fiscal a fost modificat și a fost inclusă o nouă prevedere (n.red. - Ordonanța de Urgență nr. 24 din 6 iunie) care stabilește că o intreprindere cu o cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, inferioară plafonului de 65.000 de euro (220.000 lei) poate opta sau nu pentru înregistrarea sa ca plătitoare de TVA”, a explicat pentru NewsIn  Mariana Man, șeful biroului de Metodologie și Asistență Contribuabili din cadrul Direcției Generale de Finanțe Publice Cluj.

Patronii de IMM-uri care intră în această categorie au termen până la 31 ianuarie 2013 să se hotărască dacă aleg sau nu să achite TVA la încasare. Dacă analizele de business le arată că nu este rentabilă această variantă pot cere ca societatea lor să iasă din rândul firmelor plătitoare de TVA, iar acest lucru le va scuti de obligativitatea de a se supune prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 15/2012. „În România, aproximativ 450.000 de firme, adică peste trei sferturi din totalul IMM-urilor, au o cifră de afaceri de până la 50.000 de euro, deci pot opta dacă sunt sau nu plătitoare de TVA. În aceste condiții nu avem de ce să ne plângem că prin aplicarea regimului de TVA la încasare se va ajunge la dispariția IMM-urilor”, a declarat pentru NewsIn Ovidiu Nicolescu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).

Restul firmelor cu cifre de afaceri anuale cuprinse între 65.000  și 500.000 de euro trebuie să respecte noile norme din Codul Fiscal, neavând posibilitatea de a opta. Gabriel Biriș, implicat în calitate de consultant fiscal în procesul de elaborare a legislației privind plata TVA la încasare, atrage atenția asupra problemelor care pot apărea din cauza faptului că nu li s-a permis tuturor companiilor să aibă libertatea de a alege.

De altfel, Asociația pentru Reformarea Sistemului de Impozite și Taxe (ARSIT), membră a Taxpayers Association of Europe (Asociația Contribuabililor din Europa), a solicitat abrogarea sistemului de TVA la încasare, arătând printre altele că, pentru a fi reprezentat o facilitate, sistemul ar fi trebuit să fie opțional în ansamblu. Marea problemă, sesizată de experți, apare în relația dintre firmele mari care au drept furnizori firme mici, ce aplică sistemul de TVA la încasare.

Specialiștii susțin că,  având în vedere că societățile mari vor putea deduce TVA-ul aferent facturilor emise de către furnizorii lor „mici” doar după ce vor plăti aceste facturi (termenele de plată ajung, la ora actuală la 60, 90 și chiar 180 de zile!), firmele mari sunt practic încurajate să renunțe la acești furnizori și să-i înlocuiască cu unii din categoria lor, deoarece între companiile cu cifre de afaceri mari sistemul va funcționa la fel ca până în prezent (TVA-ul se deduce automat în aceeași lună în care se primește factura, indiferent dacă aceasta este plătită sau nu). Multe din companiile mari nu vor accepta niciodată să-și plătească obligațiile către furnizori în 7-30 de zile...

Nu este însă singura problemă cu care se vor confrunta firmele obligate să achite TVA la încasare. Noul sistem implică niște poveri administrative suplimentare. În primul rând, este necesară adaptarea softurilor, iar acest lucru aduce costuri mari pentru companii. În plus, evidența facturilor de achiziții trebuie facută pe tip de furnizor (aplică/nu aplică) și în cadrul furnizorului pe tip de operațiuni (cu TVA la încasare/fără TVA la încasare), în cadrul operațiunilor pe tip de încasare (cash/bancă). Și evidența facturilor de vânzări se face pe tip de beneficiari: persoane juridice versus persoane fizice, persoane afiliate versus persoane neafiliate. Mai mult, fiecare furnizor va trebui verificat (la fiecare factură) și în Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare. Până acum deja fiecare furnizor trebuia verificat în Registrul contribuabililor inactivi și în Registrul persoanelor înregistrate în scop de TVA.

Inițial, sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor s-a dorit a fi o măsură care să elibereze lichidități în piață și să ajute companiile într-o perioadă în care băncile încă nu sunt deschise spre finanțări așa cum și-ar dori mediul privat. Prin decizia de a nu include toate firmele în categoria plătitorilor de TVA la încasare s-a ajuns însă la un regim discriminatoriu pentru o parte din firmele din România. Este cazul celor care au cifre de afaceri cuprinse între 65.000 și 500.000 de euro. Pentru a soluționa această problemă statul ar trebui să aplice noile măsuri fiscale pentru toți agenții economici plătitori de TVA. Sau, dacă nu vrea să intre în conflict cu firmele mari, să le dea posibilitatea tuturor firmelor mici și mijlocii să opteze dacă aleg sau nu această variantă.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Acțiune a polițiștilor din Dorohoi, pentru siguranța cetățenilor. Haine și țigarete Duty Free confiscate - FOTO

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.