Când este bine să echipăm maşinile cu anvelope de iarnă. Care sunt amenzile

Când este bine să echipăm maşinile cu anvelope de iarnă. Care sunt amenzile

Sezonul cauciucurilor de iarnă ne bate la uşă! Chiar dacă vremea se anunţă favorabilă şi în luna noiembrie, mai mult, NU există o dată limită la care participanţii la trafic sunt obligaţi să recurgă la schimbul de cauciucuri, şeful Serviciului Rutier Constanţa, Ciprian Sobaru, recomandă montarea acestora începând cu 1 noiembrie, şi asta pentru a nu exista riscul să fim luaţi prin surprindere.

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii atunci când se circulă pe sectoare de drum cu zăpadă sau polei.

Reporter: Ce sancţiuni riscă şoferii care nu au cauciucuri de iarnă şi circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, polei sau gheaţă?

Ciprian Sobaru: Contravenţia este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni contravenţionale, în codul rutier, adică de la 9 - 20 puncte de amendă, însemnând de la 720 de lei, la 1.600 de lei şi reţinerea certificatului de înmatriculare.

Rep.: Când trebuie să avem cauciuri de iarnă?

C.S.: Textul de lege are următoarea formulare: conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Asta este singura condiţie. Nu există un anume interval de timp. Se discuta la un moment dat de data de 1 noiembrie, nu ştiu de unde a apărut. Cred că prin 2011 a apărut un fenomen cu această dată, dar nu. Singura condiţie este zăpada, gheaţa sau poleiul. Dacă, prin absurd ar ninge în august, pentru cauciucurile de iarnă ar trebui să avem drumuri acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei. Nu este chiar atât de absurd, dat fiind faptul că în octombrie am avut un drum naţional închis din cauza zăpezii.

Rep.: În acele condiţii, de ninsoare în octombrie, şoferii au riscat contravenţii?

C.S.: Da, aici nu trebuie să ne gândim la condiţiile acestea meteo nefavorabile şi la faptul că vremea este greu de controlat. Trebuie să facem o paralelă între lipsa dotărilor şi... ştiu eu, lipsa rovignetei sau a asigurării, expirarea perioadei de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice, în sensul că, dacă pe carosabil este gheaţă, zăpadă sau polei, indiferent de ziua din an în care se întâmplă, nu trebuie să plecăm cu autovehiculul. Dacă ne-a expirat ITP-ul, la fel, nu plecăm cu autovehiculul. Nu avem rovignetă sau este expirată, nu ieşim pe drumurile naţionale cu autovehiculul. Nu trebuie să dăm prea mult vina pe vremea capricioasă şi pe faptul că am plecat la drum şi nu ştiam că o să ningă sau m-am trezit dimineaţă şi era senin, iar la 12.00 a început să ningă. Vremea e capricioasă, nu putem s-o controlăm, în schimb noi avem o obligaţie. Nu îndeplinim această obligaţie, nu ieşim cu autovehiculul.

Rep.: Dar dacă şoferii au fost surprinşi pe drum de vremea nefavorabilă, cum s-a întâmplat şi în octombrie, ce pot face?

C.S.: Nu continui deplasarea. Te opreşti, te întorci din drum. Faptul că sunt deja în deplasare nu este o scuză pentru a încălca o regulă de circulaţie. Pentru că aceasta este o regulă de circulaţie.

Rep.: Care sunt sfaturile Poliţiei Rutiere, când ar fi ideal să se monteze anvelopele de iarnă?

C.S.: Păi, dacă tot discutăm de 1 noiembrie, cred că această dată este una rezonabilă pentru a începe pregătirile pentru iarnă. Şi cu antigelul şi cu cauciucurile şi cu noi ştergătoare şi cu verificarea instalaţiei de climatizare.

Rep.: Ce tip de cauciucuri sunt admise?

C.S.: MS - pentru noroi şi zăpadă. Şi cele all season sunt bune, dar cele de iarnă sunt destinate strict pentru iarnă, bănuiesc că sunt foarte mulţi care au două rânduri de anvelope, iarna le folosesc pe cele care trebuie, vara la fel. Dacă am avea all season şi le folosim mereu, nu putem controla în ce măsură sunt uzate. Şi atunci, nu prea am rezolvat nimic.

Rep.: Care sunt riscurile dacă se circulă cu cauciucuri de vară pe timp de iarnă?

C.S.: În primul rând nu există aderenţă şi ai două mari probleme. Cea mai gravă: poţi oricând să derapezi pe polei sau gheaţă şi în al doilea rând nu poţi pleca de pe loc în condiţii de zăpadă. Probabil că au fost destule accidente rutiere încât să le permită celor ce au iniţiat această lege să motiveze cu foarte multe exemple.

Rep.: Se sancţionează şi dacă se constată că o maşină are cauciucurile tocite?

C.S.: Cauciucurile tocite se sancţionează indiferent de moment, vreme, dată calendaristică. Să circuli cu un cauciuc tocit vara este ca şi cum ai circula cu unul de vară, iarna.

În plus, menţionăm că maşinile Serviciului Rutier au caucicuri de iarnă. Am avut şi o să avem cauciucuri de iarnă pentru că mi se pare total absurd şi inoportun să trimit un echipaj cu autospecială nedotată corespunzător să ia măsuri faţă de şoferi, a mai spus Ciprian Sobaru. Tot acesta ne-a spus că pentru recuperarea certificatului de înamtriculare, în aceste condiţii, un şofer trebuie să meargă la RAR echipat corespunzător.

Atunci când cumpăraţi anvelope de iarnă, trebuie să fiţi foarte atenţi la câteva semne de pe cauciuc. Fulgul de nea pe anvelopă atestă că aveţi un cauciuc de iarnă cu care puteţi circula legal.

De asemenea, sunt acceptate iarna anvelopele cu menţiunea "M + S" (Mud plus Snow – Noroi şi zăpadă). Trebuie să ştiţi că, pe drumurile uscate, atunci când folosiţi cauciucuri de iarnă consumul de carburant este un pic mai mare. De exemplu, dacă în condiţii normale automobilul dumneavostră consumă 7 litri la o sută de kilometri, în condiţiile descrise mai sus va consuma 8, chiar 8,5 litri la o sută de kilometri.

Organizaţia germană ADAC a publicat astăzi rezultatele oficiale ale tradiţionalului test comparativ între anvelopele de iarnă pentru dimensiunea 185/60 R15.

Top 5:

1. Continental ContiWinterContact TS850

2. Dunlop Winterresponse 2

3. Firestone Winterhawk 3

4. Michelin Alpin A4

5. Nokian WR D3

Sursa: romaniatv.net

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Tânără din Dorohoi arestată preventiv pentru trafic de persoane

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.