Amenda încasată de un mare magazin pentru că a refuzat să înlocuiască o mașină de spălat, stricată după doar patru luni de utilizare

Amenda încasată de un mare magazin pentru că a refuzat să înlocuiască o mașină de spălat, stricată după doar patru luni de utilizare

Refuzul de înlocuire a unei mașini de spălat, stricate după patru luni de folosire, i-a adus magazinului Altex o amendă de 10.000 de lei. Sancțiunea a fost menținută printr-o sentință definitivă a Tribunalului Bihor.

O femeie care a cumpărat dintr-un magazin Altex o mașină de spălat rufe Whirlpool a sesizat Protecția Consumatorului reclamând că mașina, cu o garanție de patru ani, s-a stricat după doar patru luni de folosire, iar compania refuză să i-o înlocuiască sau să îi achite contravaloarea.

În plângerea depusă la ANPC, cumpărătoarea a arătat că hainele rămân ude de la orice program selectat.

În urma verificărilor făcute de un service autorizat s-a constatat că este defectat motorul și modulul. Vânzătorul a propus repararea gratuită a mașinii de spălat, dar cumpărătoarea a cerut înlocuirea sau restituirea banilor.

Pentru că Altex a refuzat înlocuirea produsului, ANPC a amendat Altex cu 10.000 de lei, dispunându-se înlocuirea mașinii de spălat sau restituirea contravalorii în termen de 15 zile.

Procesul-verbal de contravenție a fost contestat în instanță, unde Altex a cerut anularea sancțiunii pe motiv că repararea produsului are prioritate în detrimentul înlocuirii.

Sancțiunea, menținută de judecători
Judecătoria Oradea, unde procesul s-a judecat în primă instanță, și Tribunalul Bihor, unde procesul s-a judecat în faza de apel au menținut procesul-verbal prin care magazinul Altex a fost amendat și s-a dispus înlocuirea produsului.

Judecătorii au arătat că legea privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, prevede în mod distinct că, dacă produsul s-a defectat în primele 6 luni de la cumpărare, defectul a existat și la momentul livrării, drept urmare consumatorul are dreptul să solicite înlocuirea produsului sau restituirea contravalorii acestuia.

„Consumatoarea, de bună credință, a solicitat înlocuirea produsului, nu contravaloarea acestuia. Or, dacă legiuitorul ar fi stabilit în sarcina vânzătorului, obligația de aducere la conformitate a produsului prin reparare în perioada primelor 6 luni de la achiziționare, nu ar mai fi inserat în textul de lege această prevedere a prezumției de neconformitate existentă la momentul vânzării.

Aceasta înseamnă că legiuitorul a urmărit să protejeze consumatorul de achiziționarea unor produse cu deficiențe de calitate, deficienţe care nu puteau fi cunoscute de către consumator prin mijloace obișnuite de verificare”, se arată în sentința Judecătoriei Oradea, menținută de Tribunalul Bihor.

Judecătorii au mai arătat că femeia care a cumpărat mașina de spălat „a achiziţionat un produs cu o garanţie de 4 ani, dar care după 4 luni şi jumătate s-a defectat motorul şi modulul, adică toată partea funcţională a maşinii, elementele de bază ale produsului”.

„Deşi petenta susţine că prevederile art. 11 din Legea nr. 449/2003 dispun in sensul succesivității opțiunilor, repararea produsului având prioritate în detrimentul înlocuirii, alin. 4 al aceluiaşi articol prevede că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele, perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.

Or, instanţa constată că petenta nu a dovedit perioada de timp stabilită pentru remedierea defecţiunii, în raportul service menţionat anterior fiind inserată menţiunea, se comandă piese", fără a se indica termenul pentru remedierea defecţiunii. Consumatoarea a fost convinsă că produsul achiziţionat, cu o garanţie de 4 ani, mai mare decât a altor modele similare, va funcţiona, iar în cazul unei defecţiuni în primele 6 luni va fi înlocuit cu altul nou”, se mai arată în sentința Judecătoriei Oradea, rămasă definitivă la Tribunalul Bihor.

Amendă de 12.000 de lei, aplicată în același caz, anulată de judecători
În cazul mașinii de spălat pe care Altex a refuzat să o înlocuiască, pe lângă amenda de 10.000 de lei, ANPC a aplicat și o amendă de 12.000 de lei pentru că măsura de înlocuire a produsului nu a fost pusă în aplicare în termen de 15 zile. Judecătorii au anulat, însă, sancțiunea de 12.000 de lei, arătând că măsura dispusă odată cu aplicarea amenzii de 10.000 de lei a fost suspendată odată cu contestarea procesului-verbal în instanță.

Stirea anterioara

Cauze mai puțin știute a durerilor de coloană

Stirea Urmatoare

Pentru al doilea an consecutiv luptătorii U20 de la Liceul Sportiv Botoșani sunt lideri incontestabili la nivel național

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.