Centralele termice de apartament devin un lux? Vezi ce se întâmplă de la 1 iulie!

Centralele termice de apartament devin un lux? Vezi ce se întâmplă de la 1 iulie!

Conform unei analize realizate de Asociația Energia Inteligentă (AEI), aproximativ 3,4 milioane de consumatori casnici de gaze naturale au dreptul de a-și renegocia până la 1 iulie 2020 prețurile pe care le vor plăti după liberalizare, dar, până la ora actuală, doar 17% dintre furnizorii lor actuali le oferă această posibilitate. Cei mai afectați vor fi cei care au centrale termice de apartament.

Potrivit datelor centralizate de AEI, de-o parte, cei mai mulți dintre furnizori, mai exact peste 80% nici măcar nu își informează clienții că vor trece într-o piață liberă, unde au posibilitatea de a-și negocia prețul gazelor.

De cealaltă parte, numai circa 5% dintre consumatorii casnici știu că la data de 1 iulie 2020 vor intra în piața liberă de gaze și un număr și mai mic dintre aceștia (aproximativ 3%) sunt la curent cu faptul că prețul nu va mai fi stabilit “de stat” și că ei trebuie să-l renegocieze împreună cu furnizorii lor.

Opțiunea de a renegocia prețurile
Analiza AEI, realizată pe baza datelor site-urilor celor 35 de furnizori de gaze care vând către consumatorii casnici din piața reglementată ne arată că deși suntem cu 45 de zile înainte de liberalizare, furnizorii – în marea lor majoritate – nu își informează clienții că au opțiunea de a-și renegocia prețurile și nici nu le propun prețuri noi.

Mai exact, din datele prelucrate până în acest moment de Asociația Energia Inteligentă reiese că:

- 80% dintre furnizorii actuali nu și-au informat ”casnicii” că urmează să fie ”liberalizați”, prin anunțuri postate pe paginile lor de internet;
- 83% dintre furnizorii actuali nu au făcut oferte către consumatorii casnici de gaze pentru perioada când piața va fi liberalizată;
- ofertele actuale propuse consumatorilor au prețuri egale sau mai mari cu până la 55% decât prețurile din contractele existente, în condițiile în care cotațiile hidrocarburilor au scăzut semnificativ, pe fondul crizei COVID-19;
- ofertele actuale, pentru cei care au trecut printr-o primă ofertare și renegociere, au prețuri superioare prețurilor estimate de AEI ca fiind corecte și variază între un plus de 5,5% și 64,5% față de acestea, în funcție de regiune;
- există oferte ”ciudate”, cu valabilitate exagerată, de exemplu, până în anul 2030.


„Aceste date ne arată cu 45 de zile înainte de liberalizarea pieței de gaze dezastrul în care se găsește procesul de pregătire a consumatorilor casnici. Avem în acest moment o dovadă clară a dezinteresului majorității furnizorilor față de clienții lor casnici și disprețul față de legislația în vigoare în România, dar și manifestarea siguranței că și pe viitor clienții lor vor fi numai ai lor. Problema cea mai mare este că legislația în vigoare (art. 4, Ordinul 27 al ANRE) le garantează că, de fapt, clienții vor accepta prețul pe care ei îl stabilesc, probabil fără nici măcar să-și dea seama că la 1 iulie 2020 are loc un eveniment care va schimba major viețile tuturor celor care sunt consumatori de gaze”, a declarat președintele AEI, Dumitru Chisăliță.

Populația se va trezi că are de plătit facturi uriașe
Asociația Energia Inteligentă atrage atenția că procesul de liberalizare (așa cum evoluează el în prezent) deschide calea apariției unor prețuri mari la consumatori casnici, care vor fi sesizate de clienți cel mai probabil abia în lunile de iarnă, când populația se va trezi că are de plătit facturi uriașe. Totodată, acest comportament al celor mai mulți dintre furnizori riscă să conducă la descalificarea noțiunii de ”liberalizare”.

Asociația le recomandă consumatorilor de gaze să ceară și apoi să analizeze cu mare atenție ofertele furnizorilor înainte de a le accepta. De asemenea, AEI solicită instituțiilor statului să se mobilizeze pentru a asigura prevenirea folosirii procesului de liberalizare a pieței de gaze de la 1 iulie 2020 ca mod de creștere a facturilor clienților casnici.

„Considerăm de maximă urgență constituirea unei entități de tip SAL, așa cum este definită de Ordonanța 38/2015, care transpune directiva europeană 11/2013. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ) ar trebui să fie înființat ca să desfășoare programe de informare pentru pregătirea consumatorilor casnici, pentru ca aceștia să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată și să permită soluționarea alternativă a litigiilor”, a mai spus președintele AEI.

Sursa: capital.ro

Stirea anterioara

Uneori carnea îngrașă la fel ca zahărul. Vezi în ce condiții!

Stirea Urmatoare

Manu, Laur și Ionuț sunt eroii zilei! Cei trei polițiști care l-au găsit pe Aryan în pădure

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.