Concursul Național de Poezie și Interpretare Critică a Operei Eminesciene „Porni Luceafărul...” și-a desemnat câștigătorii! - FOTO

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, în parteneriat cu Fundația Culturală „Hyperion – Caiete Botoșănene” și alături de Societatea Culturală „Raluca Iurașcu” Vorona și Asociația Culturală ROCADE din Cluj-Napoca au organizat cea de-a XLII-a ediție a Concursului Național de Poezie și Interpretare Critică a Operei Eminesciene „Porni Luceafărul...”.

Concursul se desfășoară anual, pe trei secțiuni - Carte publicată, Poezie în Manuscris și Interpretare Critică a Operei Eminesciene - și are ca scop descoperirea tinerelor talente literare. La această ediție au fost înscrise 6 cărți la secțiunea CARTE PUBLICATĂ, 25 de grupaje de poezie la secțiunea POEZIE ÎN MANUSCRIS și 5 eseuri la secțiunea INTERPRETARE CRITICĂ A OPEREI EMINESCIENE.

Din juriu au făcut parte: Simona Modreanu, Cassian Maria Spiridon, Aurel Ștefanachi, Nicolae Panaite, Adi Cristi, Nicolae Tzone, Valentin Ajder, Gavril Țărmure, Vasile Spiridon, Marius Chelaru, Valentin Talpalaru, Leo Butnaru, George Vulturescu, Ioan Radu Văcărescu, Alice Valeria Micu, Șerban Axinte, Alexandru Ovidiu Vintilă, Remus Octavian Câmpan, Gellu Dorian și Nicolae Corlat.

Printre invitați s-au numărat: Lucian Vasiliu, Paul Gorban, Vianu Mureșan, Arcadie Suceveanu, Costel Nedelcu, Adrian Popescu, Elena Ivanca, Sorina Rîndașu, Ion Mureșan, Vasile Ursachi și scriitorii botoșăneni.

Au fost alături de organizatori edituri, reviste literare și uniuni ale scriitorilor, care au oferit premiile câștigătorilor: editurile Junimea, Timpul, Vinea, Charmides, TipoMoldova, Alfa, Eikon, 24 ore, Uniunea Scriitorilor din România – filiala Iași, Uniunea Scriitorilor din Republica Moldova, Radio Iași, Festivalul ROCADE și revistele literare Convorbiri literare, Apostrof, Expres cultural, Ateneu, Scriptor, Poezia, Euphorin, Revista literară, Alecart, Bucovina literară și Hyperion.

Mulțumiri pentru susținere și sponsorizare se îndreaptă către Grupul de Distribuţie ETA SRL, Senese S.R.L., Hidroplasto S.R.L., Casa Dragalina S.R.L., Cotnari S.A., Voronskaia.

Evenimentul cultural a început pe 14 iunie cu sosirea invitaților, apoi, de la ora 14, a fost semnat procesul-verbal de jurizare, iar la ora 16:30, pe Pietonalul Unirii din Botoșani, a avut loc un recital de muzică și poezie cu participarea poeților invitați, stand de carte stradal, prezentare de cărți și de reviste. Totodată, s-a lansat și Antologia „Porni Luceafărul...” 2022, care conține textele câștigătorilor ediției precedente.

În data de 15 iunie, la ora 9:00 s-au depus coroane de flori la bustul poetului din Parcul „Mihai Eminescu” Botoșani, apoi delegația s-a îndreptat spre Vorona, unde a vizitat expoziția de pictură „Dor de Eminescu” a profesorului Ioan Livadaru, iar la Centrul Cultural Vorona a avut loc un spectacol extraordinar de muzică și poezie pregătit de gazde, care a convins încă o dată că Vorona își merită cu prisosință locul de comună culturală a României, prin oamenii deosebiți, talentați, inimoși și implicați, dar și prin buna gospodărire a primarului Aurel Ștefan. Tot acolo au fost prezenți cu expoziții creatorii de artă populară din localitate: Valentin Matraș (împletituri), soții Emilia și Constantin Ciubotărița (pielărit), Elena Axinte (încondeiat ouă) și Gheorghe Țugui (măști tradiționale). Vizita la Vorona a continuat la Fondul de Carte Veche de la Mănăstirea Vorona.

La ora 17:00 a început Festivitatea de Premiere a Concursului Național de Poezie și Interpretare Critică a Operei Eminesciene „Porni Luceafărul...”, ediția a XLII-a, în sala „Mihai Eminescu” a Hotelului Rapsodia din Botoșani, unde, de asemenea a avut loc un recital de poezie și muzică, cu participarea extraordinară a actriței botoșănene, angajată a Teatrului Național din Cluj-Napoca, Elena Ivanca și a cantautorului Șerban Axinte.

Au fost alături în recitalurile muzicale tineri talentați din Botoșani: Ilinca Grumeza (flaut, clasa a VI-a, Liceul de Arte „Ștefan Luchian” din Botoșani), Maria Dupu (chitară clasică, clasa a VI-a, Liceul de Arte „Ștefan Luchian” din Botoșani), Patrick Mihail Petrescu (vioară, clasa a VIII-a, Liceul de Arte „Ștefan Luchian” din Botoșani), Andrei Pițu (chitară clasică, clasa a XI-a, Liceul de Arte „Ștefan Luchian” din Botoșani), Teodor Felicanu (recitator, clasa a VIII-a, Liceul de Arte „Ștefan Luchian” din Botoșani), Sebastian Sandu (pian, clasa a XI-a, Palatul Copiilor Botoșani), Clara Dascălu (vioară, clasa a VIII-a, Palatul Copiilor Botoșani) și Alexandra Marițencu (pian - Liceul de Arte „Ștefan Luchian” Botoșani).

Mulțumim doamnelor director Beatrice Păpădie de la Liceul de Arte „Ștefan Luchian” Botoșani și doamnei director Mihaela Epure de la Palatul Copiilor Botoșani pentru sprijin!

LAUREAȚI
Secțiunea CARTE PUBLICATĂ
1. Ioana Bulancea (Iași) - Premiul Asociației Culturale ROCADE și Premiul „Horațiu Ioan Lașcu” al Uniunii Scriitorilor – Filiala Iași
2. Maria Ivanov (Chișinău) – Premiul Asociației Culturale ROCADE și Premiul Radio Iași

Secțiunea POEZIE ÎN MANUSCRIS
1. Maria-Carmen Săcăluș (Recaș, Timiș) – Premiul Editurii Junimea și Premiile revistelor Scriptor, Convorbiri Literare și Hyperion
2. Raluca-Antonia Ilie (Suceava) – Premiul Editurii Charmides și Premiul revistei Euphorion
3. Andreea Duduman (Suceava) – Premiul Editurii Tipo Moldova și Premiul revistei Revista Literară
4. Ioana Prisăcariu (Iași) – Premiul Editurii Eikon și Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova
5. Amelia Mayer (Suceava) – Premiul Editurii 24 ore și Premiul Revistei Poezia
6. Lavinia Zamă (Suceava) – Premiul Editurii Vinea și Premiul Revistei Steaua
7. Alexia Plăcintă (Suceava) – Premiul Editurii Alfa și Premiile revistelor Expres cultural și Bucovina Literară
8. Maria Moscaliuc (Suceava) – Premiul Editurii Timpul și Premiul Revistei Poezia
9. Ana Pasanciuc (Suceava) – Premiul revistei Apostrof
10. Nicoleta Florescu (Suceava) – Premiul revistei Poesis
11. Adelina-Georgeta Dozescu (Timișoara) – Premiul revistei Hyperion
12. Bogdan Napa (Iași) – Premiul revistei Ateneu
13. Paul Ungureanu (Suceava) – Premiul revistei Alecart

Secțiunea INTERPRETARE CRITICĂ A OPEREI EMINESCIENE
1. Sara-Maria Paraschiv (Iași) – Premiul revistei Hyperion
2. Iasmina Busuioc (Iași) – Premiul revistei Poesis

Laureații ediției din acest an vor avea textele din concurs publicate în revistele literare care au acordat premiile, iar cei care au premii de editură vor avea volume de debut publicate, dar și în antologia „Porni Luceafărul...” din 2023 pe care Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani o va lansa în iunie 2024.

Pe parcursul acestor zile în care am marcat 134 de ani de la trecerea la cele veșnice a poetului botoșănean Mihai Eminescu, organizatorii au încercat să realizeze întâlniri de și pentru suflet, care s-au desfășurat sub semnul dragului de artă, de frumos, de poezie și de Eminescu! Mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături!

Alimente care îți „încarcă bateriile”

PSD-iștii și-au depus candidaturile la Consiliul Județean. Vezi lista completă