Alimente „grele” pentru ficat

Alimente „grele” pentru ficat

Ficatul este un organ care are o mulțime de funcții importante pentru organism. Dacă suferi însă de o afecțiune hepatică, este bine să-ți protejezi acest organ așa că nu ar fi rău să știi care sunt alimentele „grele” pentru ficat.

Alimentele considerate “grele” pentru ficat sunt cele care se digeră cu dificultate și care pun ficatul în dificultate în timpul procesării.

Pentru a-ți proteja ficatul și pentru a stimula buna sa funcționare, este bine să fii foarte atent la ceea ce bei și mănânci.

Iată o listă a alimentelor și băuturilor care sunt “grele” pentru ficat!

Alcoolul 
Un consum excesiv de alcool poate avea repercursiuni asupra ficatului tău. În timp, poate duce la ciroză. Chiar și consumul de alcool ocazional poate fi, de asemenea, dăunător. Încearcă să te limitezi la un pahar pe zi dacă ești femeie sau două pe zi dacă ești bărbat.

Cu toate acestea, există câteva vești bune dacă obișnuiești să bei cafea. Specialiștii spun că consumul de două căni suplimentare de cafea pe zi este asociat cu un risc mai scăzut de a dezvolta ciroză hepatică 1. De fapt, riscul este cu 44% mai mic.

Se pare și că acele două căni suplimentare de cafea ar putea, de asemenea, să inverseze leziunile hepatice deja cauzate de alcool. Acum, acesta este un motiv convingător pentru a ajunge la două cești în plus de cafea pe zi.

Produsele de origine animală 
Un ficat bolnav nu este capabil să metabolizeze proteinele de origine animală așa cum ar trebui. Așadar, evită alimentele “grele” pentru ficat precum carnea roșie, ouăle și produsele lactate. Asta nu înseamnă că proteinele vor lipsi din alimentația ta. Le poți înlocui cu proteinele din carnea de pui, din fasole sau din nuci.

Alimentele dulci 
Prăjiturile, înghețată și orice fel de aliment dulce sunt greu de filtrat de către ficat, așa că ar trebui evitate. În plus, o mare parte a sarcinii ficatului este să transforme zahărul în grăsimi. Dacă exagerezi, ficatul tău face prea multă grăsime, care ajunge să rămână acolo unde nu-i este locul. Pe termen lung, există riscul să te confrunți cu anumite afecțiuni, precum boala ficatului gras. 

De altfel, este în regulă să consumi ocazional o cantitate mică de băuturi carbogazoase, dar consumul regulat poate începe să-ți afecteze ficatul și acest obicei ar putea duce la dezvoltarea diferitelor complicații hepatice. În afară de aceasta, consumul în exces de băuturi carbogazoase este, de asemenea, o cauză majoră a creșterii în greutate și a obezității la oameni. Și obezitatea îți poate afecta ficatul prin creșterea acumulării de grăsimi în ficat (ficat gras). De asemenea, băuturile carbogazoase oferă conțin o cantitate foarte mare de zahăr și carbohidrați rafinați (numiți și calorii goale) care sunt dăunătoare sănătății ficatului.

Îți poți satisface pofta de dulce consumând zaharuri și carbohidrați naturali precum: căpșunele, portocalele și merele.

Alimentele sărate 
Sarea conține sodiu, iar sodiul nu poate fi procesat în mod corespunzător de către un ficat bolnav. O dietă săracă în sodiu este ideală pentru persoanele care suferă de afecțiuni hepatice întrucât previn inflamarea excesivă a acestui organ. Sarea poate fi înlocuită cu condimente și plante aromatice precum piperul, usturoiul ori rozmarinul. Alimentele la conservă trebuie evitate cu orice preț de către bolnavii care suferă de hepatita de tip C ori de alte afecțiuni hepatice, întrucât sunt bogate în conținutul de sodiu și cauzează inflamație la nivelul cavității abdominale.

Alimentele grase
Alimentele grase — de toate felurile — nu fac nicio favoare ficatului. Ficatul este responsabil pentru descompunerea grăsimilor, transformându-le în energie, astfel încât prea multe alimente grase ar putea suprasolicita ficatul. De asemenea, ar putea duce la dezvoltarea bolii hepatice grase, care reprezintă acumularea de grăsime în celulele hepatice. 

Consumul regulat de cartofi prăjiți, care au un conținut ridicat de grăsimi saturate, poate contribui la această problemă, dar poate duce și la inflamație pe termen lung. Se știe că inflamația determină ficatul să creeze țesut cicatricial, o complicație cunoscută sub numele de ciroză.

În loc să poftești după cartofi prăjiți, adaugă mai multe fibre în dietă. O cană de afine oferă aproape 4 grame de fibre, iar acest fruct a fost, de asemenea, asociat cu reducerea leziunilor cronice ale ficatului.

Legumele sunt surse consistente de fibre și conțin puține grăsimi saturate, ceea ce le face o alegere alimentară perfectă pentru sănătatea ficatului. De fapt, un compus natural care se găsește în broccoli și alte legume crucifere - un compus numit indol - a fost asociat cu combaterea bolii hepatice grase non-alcoolice.

Alimentele bogate în grăsimi nesănătoase
Uleiurile care au o culoare galbenă și rămân lichide la temperatura camerei sunt bogate în acizi grași polinesaturati și ar trebui evitate întrucât sunt “grele” pentru ficat. Printre aceste uleiuri se numără: uleiul de soia, uleiul de floarea-soarelui, uleiul de canola. 

Nu consuma aceste uleiuri și nici preparatele care conțin acest tip de uleiuri precum prăjelile, alimentele de fast-food, semipreparatele sau produsele de patiserie. Alege, mai degrabă, uleiuri bogate în grăsimi sănătoase precum: uleiul de măsline extravirgin, uleiul de cocos, untul ghee.

Gustările la pungă
Data viitoare când simți nevoia să-ți cumperi o gustare de la automat, alege o gustare sănătoasă. Problema cu chipsurile și gustările la pungă este că sunt bogate în zahăr, sare și grăsimi. Ca să reziști tentației, obișnuiește-te să ai mereu la tine gustări sănătoase. Încearcă un măr cu unt de nuci.

Frișca
Când vine vorba de a privi frișca din punct de vedere al sănătății nu există beneficii. Frișca conține o mulțime de calorii, zahăr și grăsimi saturate - aproximativ 23,2 grame per cană de frișcă. La fel ca toate celelalte alimente cu conținut ridicat de grăsimi saturate, ar fi bine să eviți să-ți completezi deserturile și cafeaua cu frișcă pentru a-ți proteja ficatul.

Înghețata
De fapt, orice desert care are un nivel ridicat de zahăr ar trebui evitat pentru a nu avea probleme cu ficatul. Alte deserturi de care să te ferești sunt prăjiturile cu glazură și, desigur, orice desert care conține frișca menționată mai sus.

Brânza ricotta
În general, brânza nu este cea mai bună alegere alimentară pentru ficatul tău. Cu 10,3 grame de grăsimi saturate per cană, brânza ricotta ar trebui cu adevărat evitată de oricine a fost diagnosticat cu probleme hepatice.

Dacă ai poftă de brânză, nucile sunt o alegere mai sănătoasă pentru gustare. Surse abundente de vitamina E, migdale și nucile îți pot proteja organismul împotriva bolilor hepatice grase și chiar pot oferi inimii câteva beneficii sănătoase.

Supele la plic
Dacă din lipsă de timp obișnuiești să consumi supe la plic, renunță la acestea. Supele la plic pot conține cantități mari de sodiu, iar aportul ridicat de sodiu este direct asociat cu problemele hepatice.

Ingerarea alimentelor cu prea multă sare, cum ar fi supele procesate și ambalate, de exemplu, ar putea duce la fibroză, care poate favoriza apariția cicatricilor hepatice. Supele pot fi tentante, deoarece pot fi o sursă „ușoară” de legume, dar este mai bine să-ți pregătești acasă propria supă de legume. Va fi mult mai delicioasă și mai sănătoasă. Sursa: doc.ro
 

 

Stirea anterioara

Tânăr depistat la volan sub influența alcoolului

Stirea Urmatoare

Educație modernă cu fonduri europene la două școli din Botoșani și Bălți - FOTO

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.