Românii fraieriți în afacerea avioanelor F 16, cum știu polonezii să facă bani

Românii fraieriți în afacerea avioanelor F 16, cum știu polonezii să facă bani

Recent, România a făcut primul pas al achiziţionării de avioane de luptă F 16. În toamna acestui an, au fost preluate primele şase avioane de acest tip. Întregul program de achiziţie va cuprinde 12 avioane de tip F16 care vor fi achiziţionate în timp.

Avioanele au fost cumpărate de la Ministerul Apărării din Portugalia şi este aşa după cum a afirmat ministrul român al apărării, Mihnea Motoc, „intrarea României în clubul F 16”.Cu siguranţă, nu poate fi pusă la îndoială nevoia de modernizare a aviaţiei militare, iar creşterea progresivă a bugetului pentru apărare slujeşte acestui scop. Marea problemă este nu programul de achiziţie de avioane, nu suma alocată, ci o regulă care parcă a fost uitată complet.

Este vorba despre aşa-numita regulă offset care se referă la faptul că o ţară care cumpără tehnică militară poate apela la legea offset. Regula spune că suma cheltuită pentru cumpărarea de tehnică militară trebuie să se regăsească în investiţiile făcute de companii în ţara cumpărătoare. Cu alte cuvinte, dacă România cumpără avioane de 700 milioane euro, este îndreptăţită să negocieze realizarea unor investiţii egale cu suma plătită pentru avioane, spune Radio France Internationale.

Dar, pentru România nu este vorba doar despre cea mai recentă achiziţie de avioane. Nici la cumpărarea fregatelor nu s-a pus problema aplicării legii offset şi în general nu există nicio raportare publică sau oficială la principiul offset.

Spre deosebire de România, Polonia a aplicat cu succes regula offset. Astfel, Polonia a cumpărat în ultimii ani 48 de avioane F16. În cadrul tranzacţiei, Polonia a aplicat un program offset cu Statele Unite în valoare de aproximativ şase miliarde euro. La jumătatea acestui an, Polonia a anunţat că programul offset a fost finalizat de către firma Lockheed Martin care şi-a îndeplinit obligaţiile asumate. Astfel, compania americană a derulat 140 de programe bilaterale cu o valoare de şase miliarde euro.

În acelaşi timp, recent guvernul polonez a anunţat sistarea negocierilor cu compania Airbus, care ar fi trebuit să livreze 50 de elicoptere, pentru că firma nu a prezentat propuneri de investiţii compensatorii. Reacţia a fost rapidă. Compania Airbus a anunţat că a propus un program offset, neaprobat de către oficialii polonezi, iar preşedintele Franţei a anunţat că va revizui întreaga cooperare militară cu Polonia.

Una peste alta, însă, diferenţele dintre România şi Polonia sunt vizibile. Chiar dacă Polonia a exagerat în cazul Airbus, un lucru este cert că a obţinut dintr-un alt contract cu o companie americană şase miliarde euro. În România, din păcate, nici măcar nu se discută despre programele de investiţii compensatorii. Sursa: flux24.ro

Stirea anterioara

A început să-şi renoveze casa, dar, când a dărâmat un perete, a descoperit grozăvia! - FOTO

Stirea Urmatoare

Pentru al doilea an consecutiv luptătorii U20 de la Liceul Sportiv Botoșani sunt lideri incontestabili la nivel național

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.