Problemele ascunse care te lasă fără bani în portofel. Cum se calculează costurile de funcţionare ale maşinii

Problemele ascunse care te lasă fără bani în portofel. Cum se calculează costurile de funcţionare ale maşinii

Deținerea unei mașini nu ar trebui să fie un lux în zilele noastre, fiind cazuri din ce în ce mai multe în care fiecare membru al familiei poate avea un autoturism.

Cu toate acestea, nu cumpărarea unui vehicul este partea dificilă, ci adevăratul cost al deținerii este cel care îți poate strica relaţia cu bugetul.

Fie că este o mașină nouă sau second hand, va trebui să cheltui bani pe lucruri esențiale de întreținere. Dar mașinile second hand sunt mult mai periculoase din punct de vedere financiar, deoarece nu primești nicio garanție și este posibil ca orice piesă să aibă nevoie de o înlocuire în curând, potrivit unei analize amănuţite realizată de specialiştii auto de la carVertical.

Poți cumpăra un hatchback compact de 5 ani, cu materiale plastice ieftine care acoperă fiecare parte a interiorului sau un sedan mare, puternic, în vârstă de 15 ani, cu piele de jur împrejur, la același preț. Alegerea din urmă este tentantă, dar totul se reduce la costurile de deținere și de funcționare.

Costuri de operare principale
Să nu ne facem griji cu privire la cele mai zdrobitoare costuri de deținere și să ne concentrăm mai întâi asupra „nevoilor necesare ale vehiculului”. Indiferent de mașina pe care o vei lua, aceste costuri de funcționare viitoare vor fi obișnuite – singurul lucru care se schimbă este mărimea lor.

Costurile combustibilului
Poate că combustibilul ar trebui să fie în ghilimele, deoarece electricitatea este la fel de modernă ca motorina sau benzina. Oricum, costurile combustibilului se adună foarte repede atunci când deții o mașină și poate ajunge între 2 și 20 de cenți pe kilometru.

Mașinile electrice oferă de obicei cele mai mici costuri cu combustibilul, dar dacă ești interesat de motoarele cu ardere internă, motoarele de dimensiuni mici ar trebui să ofere o experiență similară, în special cele diesel.

Da, motoarele diesel sunt mai economice decât benzina, însă sunt și mai complexe. De exemplu, majoritatea motoarelor diesel moderne folosesc mai multe pompe de combustibil, deoarece presiunea necesară este de aproximativ zece ori mai mare decât la motoarele pe benzină.

Deci, află ce consum de combustibil este specificat pentru un anumit model și nu te aștepta la mai puțin de atât.

Anvelopele
Doar anvelopele îți conectează mașina cu șoseaua, ceea ce explică de ce alegerea corectă a anvelopelor este atât de importantă. Un set bun de anvelope poate costa oriunde între 200 și 1.500 de euro și se adaugă rapid la adevăratul cost al deținerii.

De obicei, anvelopele all-season sunt mai ieftine pe termen lung, deoarece nu mai este nevoie să îți înlocuiesti anvelopele de două ori pe an. Chiar dacă se recomandă reechilibrarea roților din când în când, nu este neobișnuit ca șoferii să pună anvelope all-season și să uite de ele până se uzează.

Mulți cumpără anvelope uzate, care nu durează mai mult de doi ani. Cu toate acestea, altele noi ar trebui să fie ok timp de cel puțin trei sau patru ani.

Durata de viață depinde de calitatea anvelopei - mărcile bugetare se concentrează, de obicei, doar pe o singură caracteristică și nu se deranjează să îmbunătățească altele. Numai mărcile premium pot combina totul, dar la un preț mai mare, desigur.

Piesele
Să luăm ca exemplu plăcuțele de frână. Chiar dacă toate arată similar, plăcuțele de frână din față pentru Hyundai pot costa aproximativ 30 de euro, însă este posibil să ai nevoie de 60 de euro pentru a le cumpăra dacă ai un Jaguar. Totul, de la piese de suspensie la electronice, costă de obicei mai mult atunci când o marcă de lux produce vehiculul.

Și nu uita de costurile forței de muncă – acestea pot varia între 30 și 300 de euro pe oră. Mai mult, nu există prea multe lucruri pe care un șofer zilnic le poate face singur, în afară de schimbul de ulei și filtre – mașinile moderne sunt pline de senzori și motoare electronice. Unele modele necesită un instrument de diagnosticare chiar și pentru înlocuirea ștergătoarelor!

Înmatriculare, asigurări, MOT, taxe
Înmatricularea mașinii, asigurarea și MOT sunt obligatorii în majoritatea țărilor, dar pot exista și alte taxe.

Costul real al înmatriculării unei mașini poate varia în funcție de tipul mașinii, de mărimea motorului și de data de fabricație. Cu toate acestea, poate exista și o taxă fixă de înmatriculare.

Asigurarea auto te protejează de cheltuieli uriașe, care pot apărea chiar și după un mic accident. Este obligatorie în aproape fiecare țară, iar costurile asigurării depind de experiența șoferului și de tipul de mașină.

SUV-urile și automobilele sedan de lux puternice sunt, de obicei, mai scumpe de asigurat din două motive: caroseria este mai costisitoare iar șansa de a intra într-un accident este mult mai mare atunci când ai 300 de cai putere sub picior.

MOT este o inspecție regulată obligatorie a mașinii, care include emisiile de evacuare, suspensia, motorul și testele sistemului de siguranță. În funcție de țară, testul MOT este necesar în fiecare an sau la fiecare câțiva ani. Asigură-te că afli despre toate taxele de înmatriculare posibile înainte de a cumpăra o mașină.

Orice mașină poate crea niște cheltuieli mari din senin, mai ales dacă cineva a sărit peste verificările la service în trecut. Cel mai rău este că astfel de probleme sunt frecvente iar unele dintre acestea generează cele mai mari costuri de reparații posibile.

Curea sau lanț de distribuție rupt
Majoritatea motoarelor cu ardere internă folosesc lanțuri sau curele de distribuție pentru a sincroniza arborele cotit cu arborii cu came. Trebuie să sari doar doi sau mai mulți dinți pe orice treaptă de viteză, iar motorul cel mai probabil se va deteriora. Se recomandă înlocuirea curelei de distribuție la fiecare 50.000–100.000 de kilometri, iar lanțul la 100.000–150.000 de kilometri.

Întinderile și ghidajele din sistemul de distribuție trebuie, de asemenea, înlocuite împreună cu lanțuri și curele, deoarece fiecare dintre ele joacă un rol important. Lanțurile și curelele se întind, întinzătoarele slăbesc și ghidajele se uzează.

Mai mult, se recomandă schimbarea distribuției imediat după achiziționarea unei mașini second-hand, cu excepția cazului în care există dovezi că acest lucru a fost făcut recent.

Reconstruirea transmisiei
Transmisia automată este de obicei cea mai complicată parte a unei mașini moderne. Costurile sale de reparație sunt ridicate și nu mulți specialiști sunt calificați să lucreze la acestea.

Uleiul de proastă calitate este cel mai cunoscut inamic al unei transmisii. Mulți producători de automobile afirmă că uleiul trebuie schimbat numai la fiecare 150.000 sau chiar 200.000 de kilometri. Cu toate acestea, mecanicii recomandă acest lucru cel puțin de două ori mai des.

Unele piese, cum ar fi rulmentul de eliberare a ambreiajului sau discul de ambreiaj, se uzează mai repede decât alte piese. Ar trebui să fii întotdeauna pregătit pentru asta, indiferent de cât de des schimbi uleiul transmisiei.

Înlocuirea bateriei (mașini hibride și electrice)
Mașinile hibride și electrice sunt moderne și ar fi și mai populare dacă ar exista o soluție mai ieftină pentru deteriorarea rapidă a bateriilor. Nu numai că mașinile electrice au o autonomie limitată, însă nici durata de viață a bateriei nu este generoasă.

Bateriile sunt scumpe, la fel și mașinile electrice, care au o mulțime de baterii. Mai mult, bateriile țin aproximativ 8-10 ani sau 150.000 de kilometri. Înlocuirea bateriilor hibride costă aproximativ 5.000 de euro și prețul se poate dubla pentru o mașină complet electrică.

Înlocuirea pompei de combustibil de înaltă presiune
Motoarele moderne sunt din ce în ce mai eficiente datorită tehnologiei inovatoare, cum ar fi turbocompresoarele rafinate și sistemele de alimentare cu combustibil. Sistemele moderne de alimentare cu combustibil nu sunt foarte diferite de cele din mașinile vechi de 20 de ani, cea mai mare diferență constă în pompă și injectoare.

Acestea sunt foarte scumpe de înlocuit sau reparat, în special la motoarele diesel. De exemplu, presiunea în sistemele diesel common-rail poate ajunge la 2.000 bari, în timp ce motoarele moderne pe benzină folosesc doar 130-140 bari.

Cel mai rău este că pompele de combustibil uzate eliberează în cele din urmă mici așchii de metal în sistem și ajungeți să înlocuiți nu numai pompa, ci și conductele de combustibil, senzorii și chiar injectorele. Vorbim despre sute, dacă nu chiar mii de euro în cheltuieli.

Problemele ascunse
Mulți vânzători de mașini încearcă să ascundă diverse defecte și probleme. Fiecare problemă pe care nu ai găsit-o reprezintă un cost suplimentar. Unele probleme pot fi dezvăluite doar de un mecanic experimentat, dar există câteva lucruri pe care le poți verifica singur, cum ar fi frauda kilometrajului, rugina, un istoric îndoielnic.

Cum se face calculul scurt
Poți face un calcul relativ rapid. Nu îți faci griji cu privire la problemele specifice ale modelului și concentrează-te asupra principalelor costuri de operare:

costul combustibilului – chiar și o mică diferență de consum de combustibil devine importantă pe termen lung. Înmulțeste consumul specificat cu numărul de kilometri parcurși pe o lună sau an;
anvelope – cele mai scumpe sunt cele care nu se încadrează în categoria standard. De exemplu, anvelopele înalte off-road, cele sport joase și late;
costul asigurării – poți utiliza diverse calculatoare de asigurare auto furnizate de companiile de asigurări din țara ta. În principiu, dimensiunea motorului, tipul de caroserie și clasa de mașină afectează prețul asigurării auto;
costul înmatriculării – să presupunem că mașina care te interesează are deja testul MOT, deci verifică taxele de înmatriculare în țara ta pentru a evita surprize neplăcute.
De asemenea, nu uita de primul cost de întreținere, deoarece există întotdeauna becuri arse sau scaune murdare. Pe de altă parte, dacă vânzătorul a fost suficient de leneș și a ignorat becurile defecte înainte de a-și vinde mașina probabil că nu a făcut nicio întreținere.

Care este calcul detaliat
Pe lângă costurile de combustibil, anvelope, înmatriculare și alte costuri de bază, ar trebui să examinezi și costurile cererii ridicate a pieselor - plăcuțe și discuri de frână, filtre, pompă de apă, radiatoare și amortizoare. Compară-le cu piese pentru alte modele de mașini.

Dacă, mai mult sau mai puțin, știi ce model urmează să cumperi, căuta recenzii și rapoarte ale consumatorilor pentru acel model. Asta ar trebui să îți prezinte cele mai mari riscuri și probleme comune pentru modelul respectiv.

Una dintre cele mai grave dureri de cap: cumpărarea unei mașini, care este predispusă la coroziune și/sau la problemele menționate în reparațiile neașteptate.

Iar introducerea numărului VIN într-un decodor online VIN este foarte recomandat; în caz contrar, nu poți ști ce mașină a fost folosită drept taxi sau mașină de poliție.

Costurile de deținere și de funcționare ale mașinilor nu sunt atât de mari atunci când știi la ce să te aștepți, mai ales când poți evita multe cheltuieli imprevizibile.

Stirea anterioara

Cum poți să-ţi îngrijeşti părul ca să fie superb

Stirea Urmatoare

BOTOȘANI: Moara cu noroc urcată pe facebook de laurieni - FOTO

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.