Noua taxă auto, forma finală. Mașinile vechi intră în prohibiție

Noua taxă auto, forma finală. Mașinile vechi intră în prohibiție

Cea mai mare schimbare pe care o introduce noua lege este plata taxei de poluare la cumpărarea maşinilor înmatriculate înainte de 2007 în România, arată proiectul de lege al noii taxe auto. Taxa auto scade cu 30%

Din 2007 până în prezent au fost taxate doar maşinile care erau înmatriculate pentru prima dată în România. După ce noua lege va fi intrat în vigoare vor fi taxate toate maşinile pentru care nu s-a plătit taxă de primă înmatriculare sau taxă de poluare. Dar numai în cazul în care maşina îşi schimbă proprietarul.

“Obligaţia de plată a taxei  intervine cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate”, spune proiectul.

Mai precis, noul proprietar, fie că o cumpără, fie că primeşte maşina cadou, fie că o moşteneşte va fi obligat să plătească taxa de poluare, care depăşeşte 1.000 de euro în majoritatea cazurilor maşinilor mai vechi de cinci ani

Măsura din noua lege afectează astfel în jur de 3,2 milioane de proprietari, care, cel mai probabil, îşi vor mai putea vinde greu spre deloc maşina.

Cu cât scade taxa  - exemplu de calcul

Pentru un VW Golf 1,9 TDI cu motorizare Euro 4, cu emisii de 135 g de CO2/km, cu o vechime de 5-6 ani, noua valoare a texei este de 1.282 de euro, conform grilei din noua lege. Valoarea este mai redusă decât cea de până acum-1.827 de euro. Deci o reducere de aproape 30%.

Pentru maşinile noi, taxa auto nu scade

Noua taxă pentru un model Dacia Logan, 1.4 MPI, euro 5, nou, este de 176 de euro. Suma este identică cu cea aferentă vechii taxe.

Proiectul indică în mod distinct că noile reguli vor intra în vigoare la 1 iulie 2011, deşi acest lucru presupune inclusiv obţinerea aprobării Parlamentului într-un interval extrem de scurt, de doar două săptămâni, în condiţiile în care vacanţa parlamentară începe în luna iulie. Urgenţa emiterii actului normativ este însă explicată în document atât prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar şi prin evitarea unor sancţiuni din partea Comisiei Europene, care pot fi evitate prin abrogarea de urgenţă a OU 50/2008 privind taxa auto.

Documentul stabileşte că obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia înmatriculării autovehicul în România, la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri, precum şi la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietaruluivaloarea reziduală a taxei.

"Obligaţia de plată a taxei intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul statului român anterior datei de 1 ianuarie 2007. Având însă în vedere că autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România în perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008 au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială, pentru acestea nu se va achita taxa pe poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate", se arată în document.

În aceste condiţii, pentru autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în ţară după 1 ianuarie 2007 taxa de primă vânzare va fi impusă doar dacă sunt constatate în mod cumulativ două condiţii, respectiv nu a fost achitată taxa specială şi face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate.

"Atunci când taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili în perioada 1 iulie 2008 - 30 iunie 2011, potrivit OU 50/2008, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită", este prevăzut în document.

Valoarea în lei a taxei se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei Euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Procedura de restituire va fi stabilită prin normele de aplicare a legii, banii urmând să fie restituiţi la cererea proprietarului adresată organului fiscal.

Atunci când un autovehicul pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior scos din parcul auto naţional, proprietarului plătitor al taxei i se restituie valoarea reziduală a acesteia. Valoarea reziduală reprezintă taxa care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional.

"Dând eficienţă deplină principiului «poluatorul plăteşte», taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi plătită, o singurd dată, de către toţi cei care achiziţionează autovehicule şi le înmatriculează şi de către cei care au achiziţionat, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autovehicule sau taxa pe poluare. Propunem introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală", se arată în proiect.

Taxa nu va fi aplicată autovehiculelor aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap şi autovehiculelor de poliţie, jandarmerie, pompieri, ambulanţă, autovehiculelor a căror caroserie sau al căror şasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca acestea să fi fost anterior înmatriculate în ţară, precum şi autovehiculelor speciale a căror deplasare pe drumurile publice este în general limitată numai la şi de la locul de muncă, ale căror motoare respectă normele privind poluarea chimică aplicabile maşinilor mobile nerutiere.

Pentru persoanele cu handicap, excepţia de la plata taxei auto se aplică numai pentru achiziţionarea unui singur autovehicul în decurs de cinci ani şi atunci când autovehiculul este în proprietatea acestei persoane.

Taxa nu se plăteşte nici atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică, sunt confiscate şi acordate cu titlu gratuit sau sunt destinate competiţiilor sportive.

Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor exceptate de la plata taxei.

În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Român, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

"Modalitatea de calcul a taxei provenite de la autovehicule este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Ea va fi calculată în mod identic, indiferent că daca va fi achitată la momentul primei înmatriculări în România (fără distincţie între un autovehicul produs în ţară sau străinătate ori dacă este nou sau vechi) sau la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor care se înstrăinează după data intrării în vigoare a prezentei legi şi pentru care nu s-a achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule", se arată în document.

Taxa va fi calculată în funcţie de tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, luându-se în considerare şi deprecierea autoturismului. Astfel, pentru condiţii identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea acelaşi cuantum, indiferent că este vorba de un autovehicul second-hand, care este înmatriculat pentru prima dată în România, sau un autovehicul second-hand înmatriculat deja şi pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială sau taxa pe poluare.

"Actul normativ îşi propune, prin taxarea corectă a gradului de poluare, să descurajeze folosirea autovehiculelor vechi care influenţează în mod negativ evoluţia factorilor de mediu şi totodată să încurajeze folosirea surselor mobile «prietenoase» cu mediul. Acest demers ţine cont şi de funcţionarea în România a unei pieţe auto competitive, în plină expansiune, creşterea continuă şi constantă a numărului de autovehicule puse în circulaţie şi, nu în ultimul rînd, de existenţa unui parc auto îmbătrânit fizic şi moral, generator de poluare şi cu efect de producere a accidentelor rutiere cu consecinţe dintre cele mai grave", se susţine în proiect.

Modificările sunt agumentate prin faptul că utilizarea autovehiculelor poluante are un impact negativ asupra mediului, manifestat însă inclusiv prin poluarea fonică supranormativă care provoacă "agravarea bolilor psihice", precum şi prin "ocuparea unor suprafeţe semnificative de terenuri din intravilan pentru parcări, de regulă din contul spaţiilor verzi insuficiente şi a trotuarelor".

Urgenţa emiterii actului normativ este explicată în document prin nevoia elimininării şi reducerii nivelului de afectare a mediului produsă de la cel mai important şi agresiv factor de poluare cu emisii cu efect de seră, şi anume "sursa mobilă", dar şi prin evitarea unor sancţiuni din partea Comisiei Europene.

"Deşi în acest moment nu există o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor declanşată de Comisia Europeană, aceasta poate lua decizia de a declanşa o astfel de acţiune invocând incompatibilitatea OU 50/2008, având în vedere Hotărârea Curţii de Justiţie în cauza Tatu. În vederea preîntâmpinării unei astfel de posibilităţi iminente, trebuie luată de urgenţă măsura abrogării acestui act normativ şi instituirea unei taxe de mediu care să descurajeze poluarea produsă de autovehicule, respectând totodată exigenţele instanţei europene", este argumentat în document.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Coronavirus: Un nou record de cazuri la Botoșani. Vezi situația la nivel național!

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.