IHTIS: Viaţa socială în opinia adolescenţilor

IHTIS: Viaţa socială în opinia adolescenţilor

Am ales aceasta zi, de 1 iunie, pentru prezentarea opiniilor a 6 liceeni, care se despart de copilarie si pornesc in viata adulta cu propriile ganduri raportate la aspectele pozitive si negative ale comunitatii. Acestia au raspuns unui set de 18 intrebari, reflectand asupra statutului lor social dar, mai cu seama, al semenilor cu dizabilitati.

Iata intrebarile adresate acestora si raspunsurile primite…


1.Ce reprezinta comunitatea in opinia dumneavoastra?

a.Spatiu de dezvoltare.

b.Spatiul meu de dezvoltare, de desfasurare.

c.Locul in care o persoana se manifesta si se dezvolta.

d.Un loc unde ne-am putea dezvolta dpdv social.

e.Locul in care ma dezvolt, dar poate constitui si o piedica in dezvoltarea mea.

f.Frana in dezvoltare.


2.Care sunt aspectele pe care le apreciati si de care va bucurati in mod deosebit in comunitatea in care traiti?

a.Acceptarea fiecarei persoane asa cum este.

b.Oportunitatile pe care le am in activitatile personale de petrecere a timpului liber.

c.Spectacole, activitati culturale si de socializare.

d.Spectacole, activitati desfasurate cu scop bineintentionat.

e.Spectacole, activitati culturale, conferinte.

f.Modalitatea de petrecere a timpului liber.


3.Exista si aspecte care nu va plac in comunitatea dumneavoastra? Care anume?

a.Disconfortul creat de comportamentul anumitor persoane.

b.Oamenii cu un comportament agresiv, necivilizat.

c.Comportamentul persoanelor care nu respecta regulile.

d.Persoanele al caror comportament deranjeaza comunitatea.

e.Comportamentul persoanelor din jur, dar si curatenia ce tine de mediu.

f.Comportamentul persoanelor certate cu bunul simt.

4.Sunteti dispus sa va implicati voluntar spre imbunatatirea aspectelor care nu va plac?

a.Da.

b.Da, sunt dispusa.

c.Da, sunt dispusa sa ma implic in actiuni de voluntariat pentru a ajuta comunitatea in care traiesc.

d.Intotdeauna este bine sa te implici in a ajuta pe cineva din placere, nu din obligatie. Da, as accepta.

e.Da.

f.Da, in functie de timpul disponibil si nevoile societatii.


5.Cum va simtiti in prezenta semenilor cu dizabilitati din comunitatea dumneavoastra?

a.Confortabil.

b.Ma simt stanjenita… uneori ma fac sa ma simt recunoscatoare pentru ceea ce sunt.

c.Ma simt stanjenita la inceput, dar ma adaptez imediat.

d.Persoanele cu dizabilitati se simt marginalizate, noi trebuie sa le integram in comunitatea noastra.

e.Ma simt oarecum diferita, putin retrasa, insa incerc sa ii accept si sa ma complac situatiei.

f.Ii accept asa cum sunt.

6.Ce stiti despre acest segment de populatie? Considerati ca traiesc intr-un mediu suportiv, prietenos, constructiv?

a.Sunt marginalizati.

b.Sunt marginalizati in societate.

c.Sunt marginalizati, respinsi, oamenii nu sunt dispusi sa accepte o persoana diferita.

d.Da, dar neavand prea multe avantaje (facilitati).

e.Sunt marginalizati, respinsi de cei din jur.

f.(este necesara) Adaptarea lor la mediul in care traiesc.

7.Care ati observat ca sunt valorile cele mai importante dupa care se orienteaza tinerii cu dizabilitati?

a.Insertia sociala.

b.Cei mai multi cauta acceptarea, integrarea si afectiunea celor din jur.

c.Intelegerea cu cei din jur,  vor sa fie acceptati siu integrati ion societate.

d.Lucrurile materiale, ceea ce nu au parte; vor sa fie acceptati in comunitate.

e.Doresc sa fie acceptati de ceilalti, dar si alimentatia (le lipseste).

f.De cele mai multe ori sunt marginalizati sau se auto-izoleaza.

8.Din ceea ce exprima ”glasul” societatii prin mass-media, cum este perceputa viata tinerilor cu dizabilitati?

a.Cu dificultati de invatare.

b.Se sustine incurajarea acestor tineri dar nimeni nu face ceva concret in aceasta privinta.

c.Se izoleaza; vorbe multe, dar fapte putine din partea societatii.

d.Traiesc in izolare, desi mass-media vorbeste de integrare.

e.Ei sunt mereu izolati.

f.Dificultati de adaptare / integrare.

9.Cunoasteti / respectati drepturile semenilor cu dizabilitati? conceptul “sanse egale” ce reprezinta in opinia dv?

a.Da, cunosc drepturile lor si respect conceptul de “sanse egale”.

b.Majoritatea oamenilor cunosc conceptul “sanse egale”, dar foarte putini il si aplica.

c.In mare parte cunosc anumite drepturi ale persoanelor aflate in aceasta situatie: a avea aceleasi sanse.

d.Cred ca persoanele cu dizabilitati ar trebui sa fie considerate egale din toate punctele de vedere.

e.Conceptul reprezinta relationarea, angajarea lor, incercarea de a le ajuta.

f.Stiu ca ar trebui sa li se ofere “sanse egale” de cele mai multe ori.

10.Discriminarea apare cand oamenii sunt tratati diferit. De ce credeti ca dizabilitatea genereaza prejudecati discriminatorii?

a.Posibil din cauza aspectului fizic si al dificultatii lor de relationare.

b.Aceste prejudecati se nasc din faptul ca ei sunt vazuti ca oameni inferiori, fara posibilitati de realizare.

c.Mass-media impune un anumit tipar de frumusete, iar oamenii sunt influentati de catre acesta.

d.Dizabilitatea duce spre discriminare, astfel incat educatia, relatiile dintre oameni sunt diferit tratate.

e.Din cauza tiparului impus de mass-media.

f.Cred ca uneori e o falsa (nemotivata) discriminare.

11.Cum credeti ca poate fi eliminata gresita tendinta de a considera ca orice dizabilitate fizica implica obligatoriu si un retard psihic?

a.Schimband mentalitatile celor din jur.

b.Oamenilor ar trebui sa li se dea mai multe posibilitati de interactionare cu aceste persoane.

c.Informarea corecta a societatii prin campanii si actiuni de voluntariat.

d.Am intalnit personal oameni care au o dizabilitate fizica, dar care au un comportament de remarcat, de respectat.

e.Actiuni voluntare (de voluntariat).

f.Prin relationare cu ei.


12.1.621 copii cu dizabilitati din Jud. Botosani NU au dobandit in acest an statutul de elev, dintre acestia peste 1000 avand IQ normal. Cum poate fi imbunatatita realitatea existenta?

a.Familia naturala are o vina, trebuie sa luptam pentru drepturile persoanelor cu dizabilitati.

b.Imbunatatirea acestei realitati depinde de fievare om in parte, insa schimbarea generala de mentalitate este greu de obtinut.

c.Consiliere, schimbarea mentalitatii.

d.Consider ca ar trebui sa le fie data macar o sansa acestor persoane, pentru a se afirma si a arata ce pot face.

e.Familia are o parte din vina.

f.Institutiile educative trebuie sa depuna mai mult efort pentru a-i sprijini.

13.Simtiti ca traiti intr-o lume in care aveti posibilitatea sa va dezvoltati continuu talentul si abilitatile care va reprezinta?

a.Intr-o mica masura.

b.Lumea in care traim nu sustine indeajuns dezvoltarea tinerilor, ci incurajeaza concurenta excesiva.

c.In primul rand, depinde de ambitia fiecaruia dintre noi.

d.Comunitatea mi-a dat pana acum posibilitatea de a ma dezvolta, dar nu spre performanta ci, doar un minim (necesar).

e.Da, traiesc intr-un mediu in care ma pot dezvolta, dar depinde si de ambitia fiecaruia.

f.In mica masura.

14.Care sunt aspiratiile, dorintele, nevoile si trebuintele dumneavoastra in raport cu societatea in care locuiti?

a.De cele mai multe ori societatea ne franeaza.

b.As vrea sa studiez Dreptul, dar sunt ingrijorata in legatura cu putinele locuri de munca disponibile.

c.Realizaerea in viata: familie si cariera; sanatate.

d.Aspiratii spre domenii accesibile in comunitate; nevoia de cultura, plimbare prin natura…

e.Imi place sa invat, as vrea sa fac Medicina, dar sunt multe lucruri care ma impiedica.

f.Societatea, de cele mai multe ori, le franeaza.


15.Considerati ca aspiratiile, dorintele, nevoile si trebuintele tinerilor cu dizabilitati difera de ale dumneavoastra? Justificati raspunsul.

a.Nu, decat ca ei nu sunt sprijiniti sa si le apere.

b.Au si ei aceleasi aspiratii ca si restul, doar ca, din pacate, sunt mult mai putin sprijiniti.

c.Nu difera de ale noastre, dar sunt mai greu de realizat.

d.Da, aspiratiile acestor tineri difera, deoarece nu cred ca au capacitatea sau posibilitatea de a desfasura anumite activitati.

e.Da, au si ei drepturi, doar ca nu sunt valorificate fata de celelalte persoane.

f.Avem aspiratii egale dar si diferite.

16.De ce anume considerati ca este nevoie pentru crearea unui mediu propice evolutiei pe toate planurile a tinerilor cu si fara dizabilitati?

a.Crearea unei societati care sa accepte pe fiecare asa cum e.

b.Crearea unui mediu propice evolutiei tinerilor este importanta pentru ca ei reprezinta viitorul tarii, generatia urmatoare.

c.O societate mai intelegatoare, care sa sara in ajutorul tinerilor pentru ca ei sunt viitorul.

d.Este nevoie de timp, rabdare, bani, creatie, imaginatie, lucruri materiale etc.

e.Persoane mai intelegatoare, care sa ii accepte.

f.Acceptarea fiecarei persoane asa cum este.

17.Institutia in care va desfasurati activitatea este accesibilizata corespunzator?  

a.Intr-o mica masura.

b.Da.

c.Da.

d.Nu in totalitate.

e.Da.

f.Relativ.

18.Daca ati avea sansa sa transmiteti un mesaj semenilor cu dizabilitati, care ar fi acela?

a.Sa lupte pentru drepturile lor.

b.Sa creada in fortele proprii, sa munceasca pentru ce-si doresc si pentru a schimnba parerea celorlalti despre ei.

c.Sa fie ei insisi si sa nu puna la suflet rautatile celor din jur.

d.Sa nu se simta diferiti si sa aiba incredere ca si ei pot ajunge undeva, indiferent de posibilitati.

e.Sa fie fericiti.

f.Sa lupte ...

Paul, Maria, Dana, Lavinia, Laura, Lucian – au facut o succinta descriere a comunitatii. Fiecare raspuns a pus in cantar mediul social favorabil sau nu, accesibil mai mult sau mai putin, in care deseori este impus un anumit tipar de frumusete, oamenii fiind influentati mediatic de catre acesta.

Insa, mesajele generate de ultima intrebare sunt optimiste, tinerii considerand ca forta interioara si increderea in sine sunt suficiente pentru atingerea oricarui scop propus.

Multumim elevilor Liceului Teoretic „N. Iorga” si dnei prof. CATALINA HODAN pentru participarea la actiune. Mihaela Mihaescu.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

WhatsApp introduce o nouă funcție. La ce va folosi Hidden Group

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.