Alternativa Step By Step la învățământul tradițional. Jocul e mai mult decat joc

Alternativa Step By Step la învățământul tradițional. Jocul e mai mult decat joc

Step by Step (SBS) este o metoda alternativa de educatie a copiilor elaborata in SUA, care are la baza teorii ale unor pedagogi celebri si care promoveaza metode de predare-invatare centrate pe copil si pe implicarea familiei.

In Romania, programul SBS a debutat in 1994. La ora actuala el se aplica in gradinite si scoli publice din Romania, singurele institutii private fiind Gradinita Bambi si Scoala Gimnaziala Step by Step din Bucuresti.

Regizorul Radu Apostol, unul dintre sustinatorii acestei alternative educationale, a explicat pentru Ziare.com prin ce se deosebeste ea de invatamantul traditional.

„Copilul primeste din scoala tot ce va avea nevoie ca adult - informatie si pregatire academica, dar si dezvoltarea talentelor sale innascute, formarea capacitatii de a fi cu ceilalti si cu sine insusi, de a se afirma in societate, de a comunica. Alternativa creeaza o comunitate de profesori, elevi si parinti, eliminand opozitia 'traditionala' intre profesori si elevi.

Copiii sunt incurajati sa gandeasca liber, sa isi asume responsabilitatea pentru deciziile lor, sa isi exprime creativ ideile, sa se ajute reciproc. Ei reusesc sa isi defineasca si rezolve singuri problemele, sa comunice usor, sa inteleaga si sa accepte diversitatea. Invatarea se face cu bucurie si din curiozitatea de a explora", ne-a declarat acesta.

Radu Apostol subliniaza faptul ca SBS "ii educa pe copii astfel incat sa reuseasca in viata academic si profesional, dar intr-un climat de echilibru emotional si de integrare armonioasa in societate".

„Drumul fiecarui copil de la potential la performanta se parcurge firesc, in doar cativa pasi esentiali, iar copiii educati astfel devin adulti realizati si echilibrati", explica el.

Cadrele didactice care predau la clasele de tip Step By Step sunt educatori si profesori cu experinta de minimum 5 ani si care au urmat cursurile de formare pe care Asociatia Step by Step le organizeaza in centre regionale de profil.

Intrebat cum se adapteaza ulterior la clasa traditionala copiii care au invatat mai intai in sistem SBS, Radu Apostol a afirmat ca multi profesori din sistemul traditional semnaleaza faptul ca ei "pun intrebari, au opinii si sunt obisnuiti sa se exprime liber".

„Copiii traiesc, desigur, o mica dezamagire in momentul in care ajung in clase traditionale, in care organizarea este limitativa. Odata ce te-ai bucurat in scoala de un cadru prietenos, in care esti incurajat sa optezi, sa lucrezi in echipa, devine mai dificil sa accepti strictetea unui sistem impropriu numit 'traditional'. Adaptarea se realizeaza repede, dar regretul ca nu poti pastra 'echipa', ca nu poti alege la ce 'centru' sa lucrezi etc., nu dispare atat de usor", a subliniat acesta.

Cum arata o zi in clasa Step by Step?

Ioana Tarau, doctorand in stiintele educatiei la Universitatea Bucuresti dar si cadru didactic cu o bogata experienta in sistemul Step by Step, ne-a vorbit despre cum decurge o zi obisnuita.

Fiecare zi incepe cu intalnirea de dimineata. Copiii se aduna in grup in jurul invatatorului si discuta despre Agenda Zilei (ce activitati au in program), Calendarul Zilei - (ce data este, ce evenimente importante s-au petrecut, inclusiv aspectul vremii), Mesajul zilei - un mesaj conceput de invatator pentru a introduce notiunile noi legate de tema zilei.

Unul dintre cele mai asteptate momente este cel al Noutatilor.

„Copiii se inscriu pe flip-chart-ul unde se afla mesajul zilei pentru a comunica celorlalti noutatile sau experiente personale deosebite - de la ce i s-a intamplat cu o zi in urma, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experiente de cunoastere ori emotionale a avut. Noutatile sunt comunicate celorlalti din "Scaunul Autorului" copilul avand responsabilitatea comunicarii, intrucat urmeaza intrebarile si comentariile colegilor", a expicat Ioana Tarau.

Dupa aceste prime momente de "incalzire" si comunicare, se trece la lucrul pe centre de activitate, care sunt specifice fiecarui an scolar (Alfabetizare, Matematica/Stiinte, Arta, Constructii, Joc de rol - in clasa pregatitoare si clasa I, iar incepand cu clasa a II-a Centrul de Alfabetizare se transforma in centru de Citire si se introduce si centrul de Scriere).

„Fiecare centru are pe masa sarcini de lucru specifice (scriere, citire, stiinte, arta, constructii sau matematica). Concepute de invatator pentru a exersa abilitatile ce trebuie dobandite sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel incat sa permita tuturor sa le poata rezolva in ritmul si la nivelul sau, pana cand invatatorii s-au convins ca sarcinile au fost intelese de catre toti copiii.

Dupa o anumita perioada (necesara celor mai multi sa rezolve o parte din sarcini), fiecare grup - si fiecare copil - prezinta in fata celorlalti rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al evaluarii - la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii, etc. dar si invatatorul. Lucrarile sunt afisate in clasa; cateva zile ele reprezinta prilej de comparatie si oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor si dexteritatilor achizitionate la acel moment.

Pentru clasa pregatitoare si clasa I, evaluarea se face o singura data la sfarsitul activitatilor, inainte de incheierea programului. Ulterior ele trec in mapa cu lucrari a fiecarui copil, care se pastreaza in clasa fiind la indemana copilului sau parintelui", a explicat Ioana.

In sistemul Step By Step copiii nu primesc note, ei fiind evaluati permanent, prin observarea si consemnarea modului in care rezolva sarcinile primite, felului in care comunica si isi expun rezultatele.

„Inventarierea rezultatelor evaluarii se realizeaza in Portofolii de evaluare (mapa cu lucrari devenind oglinda progresului copilului fata de el insusi), Caietul de evaluare (care inventariaza componentele achizitionate si reprezinta documentul oficial al clasei alaturi de catalog), Corespondenta scrisa pentru parinti (notite scrise saptamanal sau lunar).

Nu exista categorisiri si ierarhizari ale copiilor", subliniaza Ioana Tarau, precizand totodata ca pana la 12-14 ani functiile de cunoastere si procesele emotionale ale copiilor nu sunt complet dezvoltate si "ei nu sunt inca apti sa inteleaga si sa suporte competitia fara urmari negative", motiv pentru care SBS "nu creeaza explicit situatii de competitie".

Unul dintre cele mai importante aspecte tine de implicarea parintilor.

„In SBS parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, bineinteles sub auspiciile unei colaborari cu invatatorul. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc. Comunicarea copilului cu adultii devine mai usoara, el reusind sa se exprime mai liber si devenind, astfel, mai transparent pentru parinti", a subliniat Ioana Tarau.

Stirea anterioara

Mesteci gumă zilnic? Iată ce poţi păţi

Stirea Urmatoare

Instituția Prefectului Botoșani: Ședință a Colegiului Prefectural - FOTO

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.