Nu răspunde la aceste numere de telefon! Poți cădea foarte ușor în capcană

Nu răspunde la aceste numere de telefon! Poți cădea foarte ușor în capcană

Specialiștii avertizează din nou cu privire la atacurile cibernetice și la fraudele și înșelătoriile din mediu online sau prin intermediul telefonului mobil. Cu toate acestea, mulți români cad în continuare în capcană.

Specialiștii au tot avertizat cu privire la pericolele la care ne expunem din cauza tehnologiilor din ziua de azi. Din păcate, din ce în ce mai mulți oameni se lasă păcăliți, în ciuda nenumăratelor avertismente.

În ultima perioadă, mai mulți români au fost vizați de diverse campanii de vishing, o altă metodă de înșelătorie prin intermediul unui apel telefonic.

Pradă unei astfel de înșelătorii a fost supusă și o jurnalistă de la dcnews.ro care a precizat că într-o singură zi a fost sunată de patru numere de telefon diferite, două din Manchester, unul din China și unul din București-Ilfov. Aceasta povestește că a răspuns la cel din urmă și că imediat ce a apăsat pe butonul de acceptare apel, o voce feminină de robot a început să vorbească în limba engleză, pe un ton alarmant. După ce și-a dat seama că nu aștepta niciun apel important, aceasta a închis apelul. Ceea ce este important la apel, este faptul că entitatea de la celălalt capăt al firului știa prenumele persoanei la care a sunat.

La o căutare pe internet, jurnalista a descoperit că mai mulți români au fost sunați de numărul +40 31 782 9870, aceștia precizând că entitatea de la celălalt capăt al firului vorbea limba engleză și că le știa prenumele. O persoană a precizat că aceasta solicită date personale.

Numerele de telefon la care nu trebuie să răspunzi
Specialiștii CERT-RO spun că este important ca oamenii să nu răspundă la aceste numere de telefon: +212662004621, +40201272539, 02162094975 sau 02191873368.

„Sigur, este posibil ca aceste numere de telefon să fie generate aleatoriu, prin intermediul unei aplicaţii de tipul fake-a-call. Asemenea servicii care permit efectuarea unor apeluri telefonice cu afişarea unui număr diferit pe telefonul celeilalte persoane, încă exista pe internet. Atacatorii aleg, de regulă, numere care par familiare pentru utilizatori, prefixul (021) fiind unul extrem de utilizat în România”, atenţionează specialiştii.

Totul începe cu un apel telefonic
Atacatorii încep înșelătoria printr-un apel telefonic. În cadrul convorbirii, atacatorul se dă drept o anumită companie sau autoritate pentru ca victima să aibă încredere. Mai mult decât atât, pentru a crește nivelul de credibilitate, atacatorul folosește date care sunt, de obicei, disponibile online. Acesta date pot fi numele, prenumele sau adresa de email.

Dacă victima se încrede în spusele celui de la celălalt capăt al firului, atunci șansele pentru a oferi date personale sau bancare cresc foarte mult. Cum acest lucru nu era de ajuns, atacatorii pot profita de victimele lor și au posibilitatea de a-i convinge să instaleze anumite programe malițioase sau aplicații de control la distanță pe dispozitivele utilizate.

O singură metodă, mai multe scenarii
Odată cu dezvoltarea tehnologiilor, atacatorii au devenit și ei mai inventivi. Așadar, acum se pot folosi de vishing și pot avea mai multe scenarii prin care pot determina victimele să le ofere date personale sensibile.

Frauda cu apeluri pierdute – victima găsește un apel pierdut de la un număr dintr-o țară străină. Atunci când aceasta încearcă să apeleze numărul de telefon, aceasta sună, de fapt, la un număr cu suprataxă. În momentul în care atacatorul răspunde la telefon, scopul lui este de a ține victima cât mai mult timp în apel.

Frauda ”cont bancar blocat” – Victimele pot primi un apel telefonic în care li se cer date personale sau bancare. În acest scenariu, atacatorii se prefac că sună din partea băncii al cărei clienți sunt victimele. Ei informează victimele cu privire la un cont bancar blocat și spun că pentru a fi deblocat trebuie să sune la an alt număr de telefon, care, de cele mai multe ori, este unul cu suprataxă.

Apeluri false de suport – o altă metodă pusă în aplicare de atacatori este cea în care pretind că sună din partea unei companii cunoscute, precum Microsoft, și care spun că dispozitivul utilizat este compromis. În acest caz, atacatorii solicită mai multe date despre sistemul de operare utilizat, apoi oferă informații cu privire la accesarea aplicației Windows Event Viewer.

Cum te poți proteja de aceste atacuri
Cei de la CERT-RO au venit cu o serie de metode prin care te poți ține la distanță de aceste atacuri, astfel:

Fiți vigilenți cu privire la apelurile pierdute venite din afara țării. Dacă ați observat un apel pierdut din Mali sau Guineea (spre exemplu), gândiți-vă dacă aveți cunoscuți în zonă care v-ar putea apela.
Totodată, așa cum am observat anterior, astfel de apeluri de vishing pot fi mascate ca apeluri legitime, cu numere de telefon familiare. Manifestați prudență la apelurile telefonice primite de la necunoscuți. Cereți numele apelantului și spuneți-i că veți reveni cu un apel cât de curând.
Ulterior, verificați identitatea acestuia cu organizația din partea căruia a specificat că vă apelează.
Rețineți că autorii unor astfel de atacuri pot găsi online informații despre dvs., mai ales de pe rețelele de socializare. Nu investiți încrederea în orice apelant, doar pentru că acesta are anumite informații veridice despre dvs.
Nu transmiteți date financiare, parole sau coduri de acces prin intermediul apelurilor telefonice. Banca niciodată nu va solicita informații sensibile în acest mod.
Nu transferați bani către necunoscuți, dacă vi se solicită acest lucru.
Verificați mereu cu banca orice solicitare de informații suspectă.
Dacă nu mai doriți să fiți agasați de astfel de apeluri pe dispozitivele dvs. mobile, puteți bloca orice număr de telefon din meniul telefonului. Acțiunea este posibilă deopotrivă de pe Android și iOS.
Totodată, dacă faceți acest lucru, trebuie să luați în considerare faptul că acele identitatea afișată a acelor numere poate fi falsă (fake-a-call) sau poate fi vorba despre numere închiriate de către atacatori pe o perioadă determinată.Indiferent cât de gravă sau șocantă poate părea situația prezentată de apelant(accident al unui cunoscut, furt, calamitate naturală, urgență a băncii etc.), nu reacționați la primul impuls. Liniștiți-vă, sunați mai întâi pentru a verifica veridicitatea situației.
Țineți cont de faptul că atacatorii mizează în primul rând pe reacția dvs. emoțională și pe faptul că nu aveți când să verificați cele comunicate de ei, atât timp cât vă țin de vorbă.Luați în calcul că scenariul atacatorilor se poate modifica, dar principiul rămâne același – sunteți mințiți cu dibăcie pentru ca infractorii să obțină de la dvs. date personale și/sau financiare.
Nu dați credit apelurilor cu caracter urgent din partea persoanelor necunoscute.
Ce faci dacă deja ai căzut pradă unei fraude
Există și situații în care, din cauza lipsei de timp pentru a reacționa potrivit, poți cădea pradă unui astfel de apel telefonic. Specialiștii spun că este important să știi ce să faci într-un astfel de moment și vin cu o serie de lucruri importante, astfel:

În cazul în care v-ați dat seama că ați devenit victima unui astfel de atac, notați orice date vă amintiți din apelul respectiv: numărul sau numerele de telefon cu care ați luat contact în cadrul acestei scheme de vishing, data și durata apelului, ce date ați furnizat, ce software vi s-a sugerat să instalați, orice date furnizate de atacator și mai ales ce acțiuni ați făcut, la cererea interlocutorului.
Ulterior, mergeți la cea mai apropiată secție de poliție pentru a depune o plângere și specificați aceste detalii.
Sesizați poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia.
În cazul în care ați oferit detalii legate de contul dvs., internet banking sau date de card, contactați cât mai curând banca pentru a bloca orice tranzacție suspectă.
Rapiditatea cu care faceți acest pas este esențială.Atenție la tentativele viitoare!
”Dacă ai fost victima unei fraude, foarte probabil autorii te vor ținti din nou sau iți vor vinde datele altor infractori. Notificați echipa CERT-RO via e-mail ([email protected]), prin intermediul site-ului cert.ro ori ne puteți scrie pe canalele social media: Facebook, Twitter, LinkedIn sau Instagram”, potrivit CERT-RO.

Stirea anterioara

Afacere de milioane de euro profit de pe urma nucilor. România exportă zeci de mii de tone în Germania sau SUA

Stirea Urmatoare

Bătaie pe aeroportul din Suceava. Care a fost mărul discordiei și de ce paznicii nu au intervenit

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.